KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Feb 17, 2008

PAS kesal SPR berdolak dalih dengan penggunaan dakwat kekal

siasahdaily.

KUALA LUMPUR, 17 Feb: PAS melahirkan kekesalannya yang amat sangat langkah SPR yang berdolak dalih dengan isu penggunaan dakwat kekal dan bimbang nasibnya sama dengan peraturan bangsal panas menjelang pilihan raya umum 2004 lalu.


"Menjelang 2004 lalu, SPR memanggil semua pemimpin parti politik memaklum penggunaan bangsal panas di pusat-pusat pengundian dimansuhkan. Tetapi menjelang pilihan raya, ia telah dibenarkan secara senyap-senyap oleh SPR dengan memaklumkannya dengan lebih awal kepada BN.

"Kini, dua tiga bulan lalu SPR secara besar-besaran memaklumkan penggunaan dakwat kekal untuk menghalang pengundian berganda namun menjelang pilihan raya kini ketika pemimpin PAS bertemu mereka, dimaklumkan bahawa ia tidak wajib, hanya satu pilihan sahaja dengan alasan tidak ada undang-undang yang boleh mewajibkannya," kata Setiausaha Agung PAS, Datuk Kamarudin Jaffar kesal.

Kalau alasan undang-undang, katanya, kenapa undang-undang menambah umur pengerusi SPR boleh digubal segera untuk membolehkan Tan Sri Rashid terus mengemudi SPR dalam pilihan raya ini, tetapi penggunaan dakwat kekal tidak boleh diaktakan.


Tong lutsinar

PAS juga, katanya, mula dapat melihat apa agenda sebenar SPR apabila menggunakan tong undi lutsinar kerana ia tidak pernah diminta oleh mana-mana parti pembangkang sebelum ini.

“Kami dapat maklumat, Puteri Umno dalam kempen mereka kepada glongan tertentu mula mengugut rakyat kononnya mereka tahu undi mereka kerana dapat melihat kertas undi mereka dalam tong yang lutsinar itu,” kata Kamarudin (pic) kepada Siasah.

Sebelum ini, antara pemimpin PAS yang awal membantah penggunaan tong lutsinar adalah Setiausaha Perhubungan PAS Kelantan, Datuk Takiyudin Hassan.

Beliau memberikan alasan ia bakal dimanipulasi oleh BN terhadap pengundi tertentu yang bimbang undi tidak rahsia lagi.

Baru-baru ini, Bersih telah menghantar memorandum kepada Yang Dipertuan Agung bagi memohon baginda menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat perjalanan pilihan raya ke 12 ini berikutan beberapa perkara yang berlaku termasuk manipulasi penggunaan dakwat kekal.

Bersih menuntut empat perkara bagi mempastikan pilihan raya kali ini berjalan dengan bersih, adil dan saksama.

Tuntutan itu adalah akses kepada media, pemansuhan undi pos, pembersihan daftar pemilih dan penggunaan dakwat kekal untuk mengelak pengundian berganda.

Kesemua tuntutan itu tidak diterima kecuali penggunaan dakwat kekal namun kini ia menjadi permainan pihak SPR sahaja, kata AJK Bersih, Dr Syed Azman Ahmad Nawawi.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive