KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Feb 17, 2008

SPR MASIH MENJADI ALAT PENIPUAN UMNO-BN

kedahlanie.blogspot

Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) bukan sebuah badan yang bebas. Ia masih menjadi alat Umno-Bn. Perdana Menteri DS Abdullah Badawi, dalam percubaan tidak bijaknya untuk menunjukkan SPR bebas, menyatakan bukan dia tetapi SPR yang menetapkan pilihanraya.

Geli hati Cili Padi seperti digaru-garu mendengar permata kata “sangat bijak” PM itu. Bukankah tarikh pilihanraya haya ditentukan selepas pembubaran Parlimen yang diumumkan oleh PM? Jadi, PM yang menentukannya. SPR hanya melaksanakan apa yang perlu dilaksanakan selepas itu.

Banyak komplen tentang wujudnya pengundi hantu. Mengikut telatah biasa pemimpin Umno, Pengerusi SPR menafikannya konon sebab tidak ada bukti yang dikemukakan kepadanya. Jikalau komplen dikeluarkan melalui akhbar pun, SPR sebenarnya WAJIB mesyiasat. Tetapi pada hakikatnya parti-parti politik dan Bersih sudahpun menghantar pelbagai dokumen dan memo kepada SPR dan juga PM. Mengapakah itupun tidak disiasat betul-betul?

Sebaliknya Setiausaha SPR cuba memperlekeh perkara ini dengan membuat lucu yang agak bebal. Beliau berkata tidak pernah dilihatnya hantu atau toyol yang kakinya tidak menjejak bumi datang mengundi. Cili Padi ingin mengingatkan perkara ini serius dan tidak patut diperlekehkan dengan lucu bebal.

Pengerusi SPR berbangga kerana sudah memenuhi tuntutan Bersih supaya digunakan kotak undi lut sinar. Ini saja tidak cukup. Jikalau datang pengundi luar yang menggunakan kad pengenalan seorang yang sudah mati, tetapi namanya masih dalam senarai pengundi, undi dia boleh dilihat apabila dimasukkan dalam kotak, akan tetapi undi itu tetap undi tipu atau undi hantu.

Dan apa hendak dibanggakan sangat jikalau cara memalit dakwat dijari atau kuku akan diperkenalkan, sesuai dengan tuntutan Bersih juga, seandainya masih ada pengundi tipu (nama lainnya pengundi hantu) yang datang mengundi dengan menggunakan kad pengenalan orang mati? Walau sebotol dkawat yang dicurah, namun undi yang dibuangnya tetap juga undi hantu, undi haram.

Pernah SPR mengumumkan bahawa pengundi pos tidak payah dipalit kuku atau jarinya dengan dakwat. Jadi, bolehlah seorang ketua polis atau pegawai tentera membuang undi bagi pihak semua atau sebahagian besar “anak buah” mereka. Hal ini selalu berlaku. Bukankah ini penipuan? Mengapakah SPR sampai sekarang tidak membenarkan wakil-wakil parti yang bertanding menyaksi proses membuang dan mengira undi pos polis dan tentera terutamanya.

Sekarang ini Cili Padi dengar pula palitan dakwat itu tidak wajib. Khabarnya pengundi boleh memilih untuk menolaknya. Jikalau ini benar, sudah tentulah pengundi yang menipu boleh memilih tidak mahu jari atau kukunya dipalit dakwat. Lepas itu dia bebas pergi ke pusat mengundi lain untuk membuang undi dengan mengggunakan kad pengenalan orang sudah mati yang lain pula. Dua kali undi hantulah!

Masha Allah Dolah. Mengapa dibenarkan penipuan berterusan?

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive