KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Mar 17, 2008

ANALISA BERITA PERHIMPUNAN DI IPOH


Tajuk nya: Lagi perhimpunan membantah Kit Siang (Lagi? Sebelum ini mana ada perhimpunan bantah Lim Kit Siang?)
dipetik utusan merapu

IPOH 16 Mac - Kira-kira 1,000 orang berhimpun secara aman bagi membantah tindakan Penasihat DAP, Lim Kit Siang menghina institusi kesultanan Perak di sini hari ini.

Kumpulan menamakan diri mereka Suara Rakyat Perak Darul Ridzuan yang turut disertai badan bukan kerajaan (NGO) itu mengadakan perhimpunan bermula pukul 8 pagi. (Pada berita semalam, pihak polis melarang dan disiarkan di dalam akhbar ... larang atau nak pukul canang, sebelum itu tiada siapa yang tahu tentang perhimpunan itu?)

Pada mulanya mereka mengadakan perhimpunan di Taman Rekreasi Sultan Abdul Aziz atau lebih dikenali Padang Polo.

Satu lagi kumpulan menghantar memorandum bantahan terhadap kenyataan Kit Siang kepada Raja Dihilir, Raja Jaafar Raja Muda Musa di Istana Kinta di sini kira-kira pukul 9 pagi.

Bagaimanapun, kumpulan yang berhimpun di Padang Polo terpaksa mengubah lokasi ke Padang Ipoh selepas polis mengadakan sekatan jalan raya bagi menghalang lebih ramai orang menyertai perhimpunan haram itu. (Fahamkan bahasa nya)

Kumpulan yang menyerahkan memorandum kepada Raja Dihilir Perak itu kemudiannya menyertai kumpulan yang berhimpun di Padang Polo pada pukul 9.30 pagi ini.

Bagaimanapun, hanya lebih kurang 300 orang sempat berkumpul di Padang Ipoh kerana ramai terkandas di Padang Polo akibat sekatan jalan raya yang dibuat oleh polis. (Sekat? Tiada bukti bergambar pun)

Perhimpunan di Padang Ipoh berlangsung selama sejam sebelum disuraikan oleh sepasukan anggota polis yang diketuai Ketua Polis Ipoh, Asisten Komisioner Azisman Alias. (Dibiarkan sejam ... tapi orang tak minat nak datang)

Semasa berhimpun di Padang Ipoh, kumpulan tersebut membawa kain rentang dan sepanduk yang tertera ‘Rakyat Menyokong Istana,’ ‘Rakyat Perak Mengutuk Tindakan Biadap Lim Kit Siang Terhadap Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Perak,’ dan ‘Kami Cintakan Kestabilan.’ (Lapuran yang menyiarkan semua bentuk tulisan sepanduk .... tolong canang ke?)

Menurut jurucakap kumpulan itu, Elfi Mohd. Nor, tujuan perhimpunan itu diadakan adalah bagi menyatakan taat setia tidak berbelah-bagi kepada Sultan Perak. (Kononnya....camane dengan isu Shahidan?)

‘‘Kami mewakili suara orang Melayu di negeri Perak dan tiada kena-mengena dengan mana-mana parti politik. Kami menghormati keputusan rakyat dalam pilihan raya lepas, tetapi kami sebagai orang Melayu merasa terhina dengan tindakan Kit Siang yang mempermainkan Sultan Perak demi kepentingan politik,” katanya di sini hari ini. (Bukan UMNO ... tapi 'orang MElayu' digunakan)

Elfi juga meminta mana-mana parti politik tidak mengambil kesempatan untuk kepentingan masing-masing daripada perhimpunan orang- orang Melayu itu.

‘Perhimpunan seumpama ini diadakan lagi pada masa akan datang bagi membangkitkan kesedaran orang Melayu tentang perlunya mereka bersatu-padu,” katanya. (Awas !!! kenyataan ini)

Perhimpunan itu ekoran tindakan Kit Siang mengarahkan semua 18 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP di Perak memulaukan majlis angkat sumpah pelantikan Menteri Besar baru di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar pada Khamis lepas sebagai membantah pelantikan wakil rakyat Pas sebagai Menteri Besar negeri itu.

Kit Siang berkata, tindakan tersebut diambil kerana pelantikan Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin, 51, dari Pas yang merupakan wakil rakyat parti ketiga dan terkecil dalam kerajaan campuran itu tidak mendapat mandat daripada Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP. (Alasan untuk menghasut bangsa Melayu tak kira parti UMNO atau PAS untuk turut serta bantah)

(Menurut email dari warga perihatin : Perhimpunan di biarkan lebih dari sejam, memandangkan tiada sambutan dari orang ramai, maka perhimpunan itu terpaksa disuraikan. Yang menariknya ramai pihak polis yang berada di kawasan tersebut, pada awalnya tidak diberikan sebarang halangan)

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive