KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Mar 17, 2008

Pengurus FELDA Yang Tidak Bertamadun Sepanjang Kempen Pilihanraya

mtdpastglumpur

Kisah Felda menekan penyokong pembangkang di rancangan Felda bukanlah cerita baru. Tahun 80an dulu sudah banyak kedengaran cerita sebegini berlaku .Ramai peneroka ketika itu dibuang rancangan kerana terlibat dengan PAS khususnya.Pernah berlaku satu kes, seorang penyokong PAS di Jengka 23, rumahnya dikepung polis dan FRU bagai seorang penjenayah besar,beliau disingkir dari rancangan Felda semata-mata kerana berani menyoal soalan yang pedas kepada Menteri Tanah ketika itu iaitu Dato' Rais Yatim dalam satu sesi lawatan menteri berkenaan ke kawasan Jengka.

Hj Suhaimi Said peguam PAS ketika itu(sekarang Ketua PKR Bahagian K.Krau) mempertaruhkan diri beliau untuk menghadapi kerakusan pentadbiran Felda.Selepas Felda menghadapi berbagai saman dari peneroka ,kejadian singkir,tekanan ke atas peneroka tidak berlaku lagi.

Tetapi hari ini,mungkin generasi mentadbir Felda ini tidak teringat atau tidak tahu kisah 20 tahun dahulu.Mereka cuba mengulangi kesilapan yang sama.Semenjak Felda diletakkan di bawah telapak kaki TPM ,Najib Razak,Felda telah menjatuhkan martabatnya dengan menjadi lembu yang dicucuk hidung oleh Umno /BN untuk menekan penyokong PAS dan parti pembangkang yang lain.

Di Jengka dalam kempen pilihanraya yang lepas,terdapat pengurus yang melarang PAS cawangan menganjurkan ceramah di permis persendirian.Di Jengka 17 contohnya,Pengurus Felda mengarahkan PAS Cawangan mengadakan ceramah di dalam rumah tanpa pembesar suara.Pentadbiran Felda Jengka 23 pula meminta permit daripada PAS cawangan yang mengadakan ceramah dalam musim pilihanraya.Pengurus Felda cuba berlagak sebagai polis bertanya tentang permit.

Di Jengka 17 juga ,Pengurusnya mengarahkan Ketua PAS Cawangan menyerahkan laporan semasa dari pondok panas PAS berkenaan kedudukan pengundi yang keluar mengundi.Pengurus turut mengugut untuk memecat pekerja ladang Felda yang menyokong PAS.

Di Jengka 15,Pengurusnya cuba menghalang ahli PAS memasang bendera di atas tanahnya sendiri.Lebih memualkan ,Pengurus terang-terangan menyalahgunakan kuasanya membenarkan pimpinan pemuda Umno menggunakan Dewan Orang Ramai untuk melancarkan jentera pilihanraya pemuda Umno.

Tanpa segan silu pengurus berkenaan juga menghalang anak peneroka yang tidak menyokong BN dari masuk ke Dewan Orang Ramai untuk mendengar ucapan Dato Hishamudin Husin Onn,Ketua Pemuda Umno Malaysia.
Ibu pejabat Felda juga dikatakan mengarahkan pejabat-pejabat Felda beroperasi 24 jam,macam Bilik Gerakan Umno! sepanjang kempen pilihanraya.Ternyata juga pentadbiran Felda lah yang memainkan peranan utama memenangkan calon BN di Jengka,Jenderak,Cini dan lain-lain kawasan Felda.

Soalnya adakah Felda telah menjadi satu parti politik baru komponen Barisan nasional?Atau adakah pentadbiran Felda perlu diajar seperti yang dibuat oleh peneroka Felda Kemahang 3?...(tukulbesi.blogspot.com)"

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive