KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Mar 19, 2008

CEO TM dipercayai mendapat ratusan lot ESOS - NUTE

Salmiyah Harun dan Roy Rasul
harakahdaily.net

KUALA LUMPUR, 19 Mac (Hrkh) - Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja Telekomunikasi Malaysia (NUTE) mendakwa CEO TM, Dato' Abdul Wahid Omar memperolehi ratusan lot daripada saham Tawaran Skim Opsyen Saham Kakitangan (ESOS) walaupun beliau dikatakan baru empat tahun memegang jawatan sebagai CEO di Telekom.

Menurut Presidennya Mohamed Shafie BP Mammal yang dihubungi hari ini, walaupun semasa mesyuarat khas antara NUTE dengan CEO TM semalam tidak menyatakan berapa lot saham yang diperolehinya mereka mendakwa beliau mendapat ratusan lot.

Sebelum ini, ada dakwaan menyatakan CEO terbabit mendapat 2,000 lot bagaimanapun Mohamed Shafie menafikan dakwaan tersebut.

"Bagi kami, beliau dipercayai mendapat ratusan lot dalam ESOS, pembahagian ini tidak adil sedangkan 26,000 kakitangan Telekom bukan eksekutif mendapat RM2,000 dan RM3,000," katanya.

Satu lot saham ESOS bernilai RM1,000 di mana pekerja bukan eksekutif yang berpiket semalam memperolehi dua hingga tiga lot seorang iaitu antara RM2,000 hingga RM3,000.


Jika seseorang kakitangan yang mendapat ratusan lot bermakna akan mendapat saham yang dianggarkan ratusan ribu ringgit.

Jelas Shafie, pembahagian saham sepatutnya dinilai mengikut pengalaman kerja kerana pekerja bukan eksekutif inilah yang membangunkan TM.

Bahkan katanya, pekerja bukan eksekutif kebanyakkannya terdiri daripada mereka yang sudah lama berkhidmat malahan ada yang lebih 30 tahun.

NUTE juga membantah cara-cara pengurusan TM mengendalikan isu 'outsourcing' dengan tidak memberi pembelaan kepada pekerja khususnya yang telah lama berkhidmat.

Mereka juga meminta kerajaan mengkaji semula peranan syarikat GLC dan juga tindakan khazanah mengenai sistem 'outsourcing' yang dianggap berat sebelah.

NUTE mempunyai keahlian seramai 15,000, Kesatuan Pekerja Telekom Sarawak (UTES) seramai 2,000 dan Kesatuan Pekerja-pekerja Telekom Sabah (SUTE) mempunyai 1,000 ahli, masing-masing mengadakan piket secara aman seluruh negara semalam bagi membantah keputusan Kumpulan TM ke atas tatacara pemberian ESOS.

Semalam, kira-kira 500 ahli Nute yang menyertai piket di Pantai Bangsar, berhampiran Menara TM.

Mereka mula berkumpul pada jam 5.30 petang sambil memegang sepanduk dan poster yang bertulis "ESOS jangan nafikan hak kami" serta "Pembahagian Esos mestilah telus, jujur dan adil".

Kebanyakan peserta piket memakai baju dan tudung berwarna merah sebagai tanda protes sambil meniup wisel membuatkan suasana agak bising di samping 'horn' yang dibunyikan oleh setiap kenderaan yang melintasi mereka .

Sebelum piket bermula, Nute telah mengadakan mesyuarat bersama Abdul Wahid Omar, selama dua jam, namun tiada keputusan dibuat.

NUTE akan menghantar memorandum kepada Perdana Menteri jika tidak mendapat jawapan yang sepatutnya daripada Abdul Wahid.

Pemegang saham TM melalui mesyuarat agung luar biasa pada 6 MAC 2008 meluluskan tawaran skim ESOS khas pengasingan TM bagi anggota kumpulan TM. Kelulusan ini diterima baik oleh ketiga-tiga kesatuan dan seluruh anggota TM. - mns

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive