KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Apr 28, 2008

Berniaga Di Cina.. Bagaimana Anda Nak Mulakan?

tranungkite
"TELAH saya ceritakan, bagaimana seorang anak muda menyahut cabaran saya berniaga di China beberapa tahun lepas, menubuhkan sebuah syarikat miliknya di Eropah dan memasarnya ke seluruh dunia, sehingga 70% pasarannya sekarang adalah di luar negara. Kini dia menemui saya kembali untuk sama-sama berkongsi pengalaman (Lihat tulisan sebelum ini ‘Peluang Berniaga Di Cina’ 07-10-07 antara 4 siri) dan kita kutip apa manfaat yang boleh didapati darinya.

“Saya masih ingat, saya mula niaga dengan kosong RM... Saya cari maklumat mengenai niaga di China, setelah yakin boleh berniaga, saya pinjam RM10,000 pergi ke China, beli barang dan jualkan melalui internet. Saya terpaksa buka akaun bank di UK. Beberapa bulan di China, saya mampu melawat seluruh Eropah, dan bawa balik wang melebihi RM100,000. Alhamdulillah. Itulah rezeki yang Allah bagi...” kata anak muda itu, yang selesa namanya dipanggil Din sahaja.

“Eh, mudah kamu buka akaun bank di sana?” Seorang kawan saya bertanya.

“Ya. Kena caranya memang mudah. Kalau di sini kita kena masukkan wang sebanyak RM1,000 ke bank yang nak kita buka, tetapi di sana bank beri kita pinjam GBP1,000 kalau kita buka akaun di banknya.” Jelas Din lagi.

“Ha. Ini yang perlu kamu jelaskan!”

“Sebenarnya banyak lagi, yang lebih penting kita kena tahu, kalau nak berniaga di China.. Contohnya:

1. Kenapa mesti China? Apa lebihnya dan kenapa seluruh dunia tertumpu ke China?

2. Persediaan, visa, bahasa dan nota asas, alamat tempat beli supaya jangan kena tipu, pakaian kita mengikut musim dan check-in di airport.

3. Perjalanan, tiket mudah dan murah, bagaimana ke Macau, Guangzhou atau dari Airport Guangdong.

4. Penginapan, termasuk hotel atau hostel, akses dari tempat tinggal ke plaza-plaza berkaitan dan dekat restoran Muslim.

5. Buka akaun Bank of China, apa yang perlu, dapatkan kad ATM (untuk di China sahaja) atau servis percuma Internet Banking.

6. Pengangkutan teksi atau metro (LRT).

7. Senarai plaza-plaza seperti pakaian, kasut, jam, beg tangan dan tali pinggang, mainan kanak-kanak, aksesori, barang kemas, kosmetik, elektronik, telefon, komputer & IT, barangan bayi dan lain-lain.

8. Kaedah pesan barang dan bayar, periksa sampel, pesan, bayar, tunggu barang sampai dan baru bayar baki bila puas hati.

9. Pengangkutan balik ke Malaysia melalui udara dan laut, bagaimana?

10. Kastam dan cukai, melalui agen atau sendiri hingga sampai ke rumah kita atau kedai.

11. Bagaimana nak pesan semula dan bayarannya? Tak payah pergi ke China lagi.

12. Antara nasihat yang perlu supaya jangan ditipu, kena barang palsu, duit palsu hingga rokok pun palsu. Begitu juga makanan dan minuman.

13. Bagaimana pembelian melalui webside, kalau tak mahu pergi ke China? Siapa dan bagaimana elakkan penipuan.

14. Akhirnya kalau perlu boleh ziarah ke tempat-tempat yang patut dilawati seperti masjid tertua di Guangzhou dan maqam Abi Waqas serta maskid di situ.
Semuanya perlu diketahui. Kalau sudah tahu ianya cukup mudah hanya tunggu di rumah saja. Kadang-kadang nak beli barang di Chow Kit (KL) pun agak lebih rumit lagi.” Jelas Din lagi.

Kami semua tertarik dengan ceritanya. “Nampaknya, lebih baik kamu buat kursus bagi membantu peniaga-peniaga atau sesiapa yang nak mula berniaga.” Kami cadangkan.

“Boleh. Tapi...”

“Tak payah tapi-tapi lagi.. Mudah saja.” Sambut kawan saya itu. “Kita sewa dewan di restoran, hotel atau masjid dan buat iklan.. tetapkan tarikh, tempat dan masa. Tentukan kos bayaran yang murah antara RM400 hingga ke RM500 sahaja tiap seorang. Kalau dapat sambutan boleh terus buat!”
Akhirnya, kami dapat kata sepakat setelah berbincang panjang, begini keputusannya...

Kursus Meneroka Peluang Perniagaan Di China.

Masa: 9 pagi hingga 4 petang.
Hari: Ahad 18 Mei 2008.
Tempat: Dewan Masjid Wilayah Persekutan, Jalan Duta KL.
Bayaran RM400 bagi seorang peserta, termasuk minum pagi & petang serta makan tengahari.

Semua dijemput hazir. Berminat?
Sila hubungi:
Din 012 2550686
ggedarshop@gmail.com

Begitulah catatan santai untuk kali ini. Sekian, terima kasih.
Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@gmail.com) 27-04-08. KL.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive