KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Apr 11, 2008

Pusat memproses babi di Batang Berjuntai lebih tercemar

Kelantankini
(...)
Apa yang ingin diutarakan, kita bukan mempertikaikan tentang pembinaan pusat memproses babi tersebut, akan tetapi lokasi tempat tersebut yang dikira tidak sesuai dan boleh mendatangkan kecurigaan kita. Untuk makluman, pembinaan pusat memproses babi itu adalah berhampiran dengan Sungai Selangor. Dan, di hilir sungai kira-kira 3 kilometer, terdapat empat buah Loji Pembersih Air yang membekalkan air minuman kepada penduduk Selangor dan sebahagian dari Kuala Lumpur.

Persoalannya mengapakah kerajaan selangor di bawah pimpinan Khir Toyo meluluskan pembinaan pusat memproses babi tersebut pada masa itu? Apakah beliau benar-benar yakin bahawa air sisa kumbahan dari pusat babi tersebut tidak akan mencemar sungai selangor.. dan sekaligus mencemar kan sumber air untuk bekalan penduduk selangor?

Jarak yang terlalu hampir dengan Loji Air boleh dibuat pusat memproses babi? Kenapa tidak dibuat pusat memproses babi tersebut di hilir sungai dan jauh dari Loji Air? Apakah telah dikaji dari berbagai sudut tentang risiko yang bakal dihadapi? Siapa yang nak jawab? Khir Toyo atau Tan Sri Khalid?
Andaikanlah sisa kumbahan tersebut mencemar sungai yang menjadi sumber air kita, sanggupkah kita meminum air dari sisa kumbahan babi?

Memandangkan jarak antara Loji Air dengan pusat babi tersebut terlalu hampir, tidak mustahil ia akan berlaku. Mana mereka-mereka yang berdemo di Sepang? Kenapa tidak berdemo di Batang berjuntai???

Adakah kita tahu pusat babi tersebut tidak mencemar sungai yang menjadi sumber bekalan air di Selangor? Adakah segala aktiviti pusat babi itu dipantau dengan sebaiknya? more...

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive