KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Dec 29, 2007

BANDARAYA: SIAPA PADAH SIAPA KAYA?

The image “http://buletinonline.net/images/stories/bandarayakt.png” cannot be displayed, because it contains errors.

WASPADA RAKYAT TERENGGANU

dipetik: ntbn. wordpress

Status Bandaraya tidak mendatangkan apa apa hasil kecuali membawa kepada peningkatannya gejala rasuah dan pembaziran yang semakin teruk di kalangan pemimpin. Perbelanjaan yang dilakukan bukan sedikit tetapi turut mengikut bajet sebuah bandaraya. Mula mula status di tukar. Untuk menjadi ianya sebuah bandaraya, cukai perlu dinaikkan. Dikatakan oleh ramai penduduk Terengganu bahawa cukai masih belum cukup untuk menjadikan Kuala Terengganu sebagai sebuah bandaraya dan kalau itu lah persoalannya, pasti kerajaan negeri sudah tahu bagaimana untuk menaikkan hasil cukai.

Tentang Buwasir ‘Bandaraya Warisan Pesisir Air Kuala Terengganu’ , rasanya ia langkah seterusnya. Akan ada kempen setinggan sifar seperti yang berlaku di Selangor. Jangan terkejut kalau ada perobohan rumah rumah yang tidak mempunyai status tanah yang sah kerana ia adalah langkah untuk mengsifarkan setinggan kearah status sebuah bandaraya yang makmur pada kaca mata pemimpin. Bila rumah dan runtuh, rakyat menjerit, menteri akan cakap, "Apa nak buat, kita perlukan kemajuan". Kalau tanya penguatkuasa, mereka akan kata. "SUDAH ARAHAN".

Disamping itu pembangunan yang dilakukan terus untuk menjadi kan Kuala Terengganu menjadi sebuah ibukota. Praktikal atau tidak, ia tidak menjadi soal kerana yang penting bila peruntukan sudah keluar, pembangunan pasti di lakukan. Untuk siapa? Itu kena tanya diri masing masing. Tengok kan sahaja siapa yang berada disekeliling Menteri Besar Terengganu. Semuanya terdiri dari singa lapar yang datang mencipta projek untuk kepentingan diri dan kemudian keuntungan dan komisyen disalurkan untuk belanja parti dan kemewahan para pemimpin. Bukan sukar untuk mencipta projek tetapi manafaat nya untuk rakyat tidak pernah di ambil kira kecuali dicipta cipta. Konon dan terus berkonon.

Terengganu akan menghadapi nasib seperti Rakyat Selangor. Di pinggirkan dan diketepikan di dalam arus pembangunan. Pembangunan seperti satu ungkapan keramat membenarkan pemimpin buat apa sahaja yang mereka mahu. Ia juga menceritakan keadaan disebalik sikap rakus pemimpin yang mengejar keduniaan. Mereka lebih mementingkan bangunan batu dan cerucuk besi jika dibandingkan dengan iman di dalam diri masing masing. Soal kerosakan morak dan akhlak jenerasi muda bukan tanggung kerajaan, mereka akan menyalahkan keluarga terutama ibu bapa kerana tidak mendidik anak anak. Bagaimana hendak didik? Itu masalah rakyat, bukan masalah kerajaan. Kalau dah semuanya menjadi mahal, maka belajar dirumah. Ibu dan bapa tidak perlu kerja, selain jadi guru dan ustaz dirumah.

Barangan dan perkhidmatan pasti akan naik harganya. Setiap urusan yang dilakukan melalui kerajaan akan perlu pembayaran yang lebih tinggi. Tempat letak kereta semua tempat bakal ada. Tak bayar masuk mahkamah. Kalau dulu ada yang buang caj parking ke tong sampah, sekarang tidak bayar kena denda.

Pengangkutan akan menjadi lebih modern. Bas yang tidak boleh digunakan lagi akan dibuang dan digantikan dengan koc koc bas yang moden buatan SCOMI. Jangan hairan kalau BAS moden penuhi jalanraya. Hanya satu jenama, yakni RAPID TERENGGANU pulak.

Di dalam banyak banyak hal yang berlaku sekarang. Adalah lebih baik duduk sahaja dikampung dan buat apa yang boleh buat. Kerana bandaraya bukan lah menjadi kebanggaan rakyat tetapi ianya BEBAN semata mata. Tidak percaya tunggu lagi. Selagi anda semua mengundi Barisan nasional, selagi itu lah Kerajaan akan terus membuat pelbagai pembangunanyang lebih memberikan manafaat kepada pemimpin dan parti mereka.

Kalau rakyat mengejar kemajuan, ini lah masanya. Kalau sudah menderita dengan cita cita dan angan angan pemimpin, ketika itu baru tahu kemajuan itu perlu atau tidak. Kalau kemajuan pada mata tidak bermakna kecuali pembagunan pada iman dan rohani. Jangan jadi seperti rakyat selangor yang sehingga kini berdepan dengan kegelapan akibat peningkatan semua harga barangan dan perhkhdmatan kerana dek pembangunan. Hendak keluar rumah pun kena fikir banyak kali kerana semuanya perlu wang. Berbangga kah anda dengan pembangunan dan status bandaraya? Keputusan ditangan anda, mahu ubah atau rakyat mahu rebah?

Kami di Selangor tidak berbangga dengan Status Bandaraya kerana rakyat terima pada, pemimpin yang kaya raya.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive