KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Dec 29, 2007

MEDIA TENTANG PAKISTAN PUN SAMA MEMBELIT

Berita tentang keadaan politik di Pakistan cukup menyedihkan. Bila dah kemaruk kuasa, ini lah yang berlaku. Yang peliknya, kalau pemimpin negara Islam sudah kemaruk kuasa, perkara boleh jadi macam ini. Pemimpin negara Islam, tak tau malu. Rakyat dah tak suka, kemajuan sudah la tak der, tapi terus nak jadi pemimpin. Pemimpin Pakistan macam pemimpin Malaysia. Tak tak malu sampai bila bila.

Rakyat susah, kuasa dan wang boleh beli kepercayaan. Berita mengarut semakin banyak yang keluar. Tindakan kerajaan Mushararaf terhadap apa pun, rakyat dah tak percaya.

Aku nak tengok berita pun Malas, walaupun berita yang disiarkan bukan pasal Malaysia, tetapi tentang Pakistan. Tak tau mana yang putar belit cerita tapi, tajuknya pun aku dah tak caya.


Pakistan kacau-bilau -- 32 terbunuh apabila penyokong Benazir merusuh, serang bangunan kerajaan (Utusan Malaysia)
KARACHI 28 Dis. – Kekacauan di Pakistan dikhuatiri bertambah buruk apabila para penyokong yang berang dengan pembunuhan pemimpin pembangkang, Benazir Bhutto merusuh di jalan-jalan raya menyebabkan sekurang-kurangnya 32 maut dan berpuluh-puluh lagi cedera.

(sesuatu perkara buruk itu berlaku. Media akan kata .... penyokong pembangkang. Sedangkan di dahi setiap orang yang terlibat tak der ditampal dengan bendera atau tanda mana mana parti. Apa salah kata aje, orang ramai yang tidak puas hati dengan kematian Benazir. Mungkin di dalam banyak banyak orang itu, antara yang mengambil kesempatan tika keadaan susah. Pecah pejabat kerajaan dan kedai boleh dapat sikit makanan kot atau barangan?)

Al-Qaeda dituduh dalangi pembunuhan (Utusan Malaysia)
ISLAMABAD 28 Dis. – Kerajaan Pakistan hari ini menuding jari kepada pergerakan Al-Qaeda dan Taliban sebagai dalang utama pembunuhan bekas Perdana Menteri, Benazir Bhutto semalam.

(Ini lagi satu membelit. Kalau dah tak der Idea, maka digunakan pengganas, Al Qaedah dan sebagainya. Kalau rakyat yang membunuh itu dipercayai beragama Islam, maka AL Qaedah. Kalau berbangsa India, maka Tamil Eelam, Kalau Kulit Putih, Ireland dan sebagainya)

Hendak tahu bagaimana media di dalam Malaysia bekerja, saling tak tumpah dengan media tentang apa yang berlaku di Pakistan. Nak tahu macam mana perangai pemimpin negara kerja, hah ... lihat kan cara pemimpin Pakistan kerja. Dah macam kembar negara Islam. Tambah menyedihkan, Pakistan sebuah negara yang besar dan Malaysia hanya sebuah negara yang seciput.

Besar atau kecil nya negara itu, bukan menjadi soal. Kalau dah tamak kuasa, dimana mana pun boleh jadi. Sumber mungkin dari media lain. Diciplak, atau di petik. atau pun dicari sendiri sumber berita itu, segala butir butir berita berta sebelah. Inilah yang dikatakan bentuk berita zaman demokrasi bahalul. Aku tengok aje tajuk berita macam ini, aku dah meluat. Itu aku...tak tau la korang?

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive