KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Jan 8, 2008

Ada ke pendidikan percuma?

kuchalana.blogspot

Smlm ada golongan cikgu cikgi marah ngan entry aku pasal kes yuran skolah tu. But it ok, apa yg kita pikir blum tentu org lain akan berfikir yg sama. Masing2 ada point of view masing2. Kadang2 kita berfikir dalam ruang lingkup kita sahaja dan kadang2 kita berfikir dan melihat dari smua sudut dan ruang. Disebabkan pilihanraya dah dekat. Jadi aku nak kuarkan few entry yg agak radikal dan smoga kita dapat berfikir dari smua sudut dan ruang. Aku xmewakili mana2 parti politik. Aku hanya berckp pasal kegagalan sistem dan sistem itu sendri. Dan loop hole ni membuatkan smua org sakit disana sini.

Sebelum apa2 aku nak jawap few people yg kata mustahil education free dan xda mende free dalam dunia ni. Anda salah sbb anda cuma melihat sistem di negara ni ja, kene ingat sistem kita disini meletakkan xda yg free sbb smua mende dtg dgn kos dan pengguna perlu menanggung kos tu. Sedangkan anda telah membayar cukai yg sebenarnya perlu digunakan untuk menanggung kos tadi, jadi anda telah ditipu. Kemana duit cukai anda pergi tuk menanggung smua kos tadi. Klu anda melihat ke luar skit. Anda akan jumpa byk mende free lagi kat sana.

Actually apa yg aku nmpk skang education bcome a business in this country. Bukan bertani ja, education pon dah jadi satu perniagaan. A big damn business. Kadang2 ada perkara perlu dibusinesskan atau dipolitikkan. Dan ada yg xperlu dibusinesskan. Contoh education, pada aku ianya xperlu dilihat dari satu sudut business. It about pembangunan bangsa. Jadi konsep dan sistem tu nampak pincang bila education diniagakan. Klu kita amek europe sebagai contoh, kebanyakan persekolahan tahap menengah dan rendah is free. Klu ada pon bayor minimum ja. Xda yuran tandas atau yuran 'pad'. Sbb depa buat mcm tu supaya bangsa drg maju dari sudut akal sbb it totally education. Xda politik atau business dalam citer education ni. They really want to see bangsa depa maju dan anak2 depa ada akal. Kita kat sini dah biasa disogok, apa yg sistem dah tetapkan kene ikut dan mereke yg membuatnya sentiasa betol. Sdgkan dalam hati kita berkata mcm2(Xpyah tipu la). Lagi satu kita xdiajar berfikir betol2 tentang baik buruk apa yg ditetapkan. Trima bulat2. K, sbbnya sistem pendidikan kita yg ajar kita jadi macam tu (sejarah kata ikut kata org yg kasi merdeka, klu dak rusuhan kaum.. apara). Bila yuran tinggi, bayor, bila tol tinggi, bayor, bila minyak naik, bayor, bila barang naik, bayor. Sdgkan kita ada pilihan untuk tidak susah mcm tu. Pada aku kesusahan adalah satu pilihan.|more...|

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive