KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Feb 25, 2008

POLITIK BABI

Mungkin Orang Cina Pandai Berpolitik
Marhaendaily

Apakah ada perbezaan cara orang-orang Melayu berpolitik berbanding dengan orang-orang Cina? Jika kita teliti sejarah dan “pattern” orang-orang Cina mengundi kita dapat membuat sedikit rumusan tentang cara mereka mengguna pilihanraya umum demi untuk kepentingan bangsa mereka. Kita akan dapat lihat seolah-olah ada sesuatu permainan yang bijak dalam memilih calon/parti yang bertanding.

Antara pengamatan IB ialah, orang Cina bijak memainkan isu. Mereka tahu agenda apa yang perlu mereka ketengahkan setiap kali tiba pilihanraya. Mereka tidak membuta tuli menyokong MCA/Gerakan atau DAP. Secara umum, kita dapat lihat perbezaan undi yang dipangkah semasa PRU11 dengan PRU10. Dan begitu pula dengan PRU12 kali ini, ramai yang menjangkakan orang-orang Cina akan memberi undi mereka kepada DAP untuk DUN di Pulau Pinang tetapi tetap mahukan suara mereka didengari melalui MCA/Gerakan di Parlimen.

http://razaklatif.files.wordpress.com/2007/11/mlk_babi008.jpg

Orang Cina bijak mengaturkan desakan setiap kali tiba pilihanraya. Mereka mengundi untuk mencapai agenda mereka. Setiap kali sebelum tiba PRU, mereka akan menghantar pelbagai tuntutan dan rungutan. Kerap kali pemimpin mereka dalam BN akan cuba menyambut dengan memberi tekanan dalam BN. Akhirnya, para pemimpin Melayu dalam BN akur dengan tuntuan orang-orang Cina. Tidak perlu IB panjangkan dengan pelbagai contoh kerana ianya amat ketara di akhir-akhir ini.

Sebagai satu contoh kecil - apakah berani orang-orang Melayu yang memimpin BN baik di KL mahupun di Melaka mengambil tindakan yang wajar lagi jelas dalam hal ladang babi yang kini telah senyap sepi? Tarikh akhir diberi beberapa kali, FRU pun dah dikerah. Apa jadi akhirnya? Anak-anak babi yang melebihi bilangannya dulu kini sudah bercicit dan berganda bilangannya. Hanya kerana selepas para pemimpin Cina mengambil serius rungutan para penternak babi, Najib terus mengalah dan mengarah FRU berundur. Langsung tidak berani lagi timbul isu itu kerana takut PRU sudah makin hampir ketika itu.

NGO-NGO Cina pandai memainkan peranan mereka. Malah NGO-NGO Cina nampak lebih digeruni oleh parti-parti yang didokongi orang Cina. Malah, isu-isu yang diketengahkan NGO mereka disambut oleh parti Cina pembangkang mahupun yang bersama Kerajaan. Maka tertekanlah para pemimpin Melayu yang gah kononnya memperjuangkan bangsa Melayu tetapi kerdil apabila digertak NGO-NGO Cina.

Sekian,

Ibrahim Baba
24 Februari 2008

No2umnO - Bersetuju dengan kata penulis. Tapi pertanyaan kepada kita, mampukah kita berpolitik seperti bangsa Cina? Terdapat syarat syarat untuk menjadikan kita seperti mereka, yakni PERKAUMAN. Mampukah anda bersifat perkauman EKSTREME seperti Bangsa Cina. Kalau mampu, semua boleh dilakukan.

Tapi sikap ini tidak jelas kelihatan. Dengan bahasa mereka yang tidak ramai tahu, ianya berjaya di tutup. Perkauman mereka lebih kepada berbentuk dalaman. Manis di depan, busuk di belakang. Sikap dendam Bangsa Cina kepada Melayu telah mula berputik sejak tahun 1969. Berpunca dari 13 mei dan ianya menjadi pengajaran. Tidak akan berkongsi kalau terpaksa. Tidak akan bermuhibbah kecuali terpaksa. Kongsi apa sahaja peluang dengan bangsa sendiri. Minta tetapi tidak memberi.

Kalau anda mampu bersikap buruk perangai seperti itu, anda boleh berjaya seperti orang Cina. Baik dari hal politik, mahupun perniagaan. Melayu dan India dikatakan bersikap berkauman. Tetapi Cina lebih buruk. Lepas tangan, penting diri sendiri dan tidak fikir tentang orang lain, contohnya BABI yang merosakkan kehidupan orang lain. Buat lah apa pun, yang penting, dia kaya. Di dalam soal politik, lihat, dengar dan ambil kesempatan. Itu lah bangs cina yang aku kenal.

1 comments:

Anonymous said...

"BABI MASA DEPAN MU TERJAMIN DENGAN BN. UNDILAH BN UNTUK KESEJAHTERAAN BABI."

"ALI RUSTAM LAMBANG KEBABIAN MASA KINI."

Posting terkini

Blog Archive