KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Feb 25, 2008

WASPADA !! KHAIRY MAKHLUK PEROSAK

Khairy bukan orang Rembau
Oleh AMKNS

Kalau kita jumpa orang tua-tua di Rembau , terutamanya di Kg Gadong , Kg Tanjung , Kg Seberang Paya , Kg Mungkal , Kg Memperah dan lain-lain kampung yang berdekatan , mereka akan katakan Khairy sebenarnya bukan orang Rembau.

Menurut adat orang Rembau , keturunan adalah mengikut asal keturunan ibu. Dalam kes Khairy , orang tua-tua Rembau mengatakan Khairy bukan orang Rembau tetapi ialah orang Pulau Pinang , kerana ibu Khairy ialah orang Pulau Pinang , hanya arwah ayahnya saja orang Rembau.

Begitu juga dalam kes melantik Undang Rembau. Mestilah dilihat dari keturunan sebelah emak. Hanya dua suku yang layak menjadi Undang di Rembau ini , iaitu suku Dato Sedia Raja dan suku Lela Maharaja. Jika ayah suku Dato Sedia Raja dan emak adalah orang bukan dari dua suku tadi , maka secara otomatik , anak tidak layak untuk menjadi Undang.

Selamat Datang ke Rembau , Tanah Beradat

No2umnO - Di dalam politik UMNO, kawan jadi lawan dan lawan jadi kawan. Perebutan kuasa boleh menyebabkan kawan jadi lawan dan akhirnya siapa yang kurang berkuasa akan jatuh terjelepok.

Isu pencalunan yang menjadi kecoh di kalangan pemimpin UMNO adalah usaha dan kerjasama Khairy dan beberapa ahli fikir Dollah Badawi termasuk Kalimullah dan Anuar Zaini. Merujuk kepada cita cita ingin menjadi Perdana Menteri pada umur 40 tahun, maka setiap pencalunan berpandu kepada keakraban Khairy dan bakal calun. Contoh terbaik adalah Datuk Rahman yang dahulunya berjasa kepada UMNO terengganu kerana berjaya menjatuhkan TG Hj Hadi, kini menjadi mangsa menantu ex Perdana Menteri itu.

Kekecohan tidak berlaku di Terengganu sahaja malah beberapa buah negeri. Sehinggakan pihak berkuasa menjadikan lokasi lokasi tertentu sebagai kawasan panas. Ada yang berpiket sehingga 3 hari, ada yang berkunjung ke rumah Menteri Besar dan Pedana Menteri untuk merayu, tetapi kuasa Khairy melebihi segala galanya. Semua rayuan ditolak dan keputusan adalah muktamad.

Kini Khairy bakal bertanding sebagai Ahli Parlimen Rembau. Kononnya ia kampung halaman. Merujuk kepada artikel di atas, beliau bukan lah rakyat jati negeri sembilan. Mungkin kenyataan ini benar. Kulit nya tidak sawo matang, tetapi lebih kepada ular sawa. Gelap ala mamak. Macam Zainuddin Mydin. Mungkin ada bau bau bacang tapi itu bukan tajuk cerita.

Percaturan politik lebih kepada nafsu dan cita citanya menggusarkan semua pihak. Najib Razak sudah membisu, Hisammuddin Hussin pun sudah terdiam, ini kan pula Ahli Parlimen atau wakil rakyat.

Kuasanya ada pada Abdullah Badawi. Raja kepada raja di negara kita. Kuasanya melebihi adat Negeri Sembilan, termasuk 'UNDANG'. Ia sudah mampu merubah sesuatu, kalau ia mahu. Tambahan lagi dengan kuasa yang ada. Umpama sang Qarun yang cuba menjadi tuhan kerana kaya dan kuasa dunianya.

Kini UNDANG di dalam bahaya. Raja sekian alam sudah berada di Rembau. Tunggu waktu untuk berkuasa dan mempunyai hulubalang. Sejauh mana kebalnya sistem UNDANG dan adat PEPATIH boleh bertahan dengan kuasa manusia yang mampu memetik jari untuk mencari hulubalang. Duit jadi bicara. Budak bisu dan bodoh pun boleh jadi raja asalkan dia kaya. Ini kan pula menantu bekas Perdana Menteri yang mampu merubah struktur UMNO sebelum pilihanraya di dalam sekelip mata. Yakinnya beliau sehingga tidak bimbang kalau kalau UMNO kecundang akibat rakyat yang berpatah arang.

Berwaspada dan ubahlah sebelum parah. Sedikit luka, bawa bencana. Anak muda mampu mengarah. Khairy adalah manusia gila kuasa. Merbahaya kepada rakyat jelata serta pemimpin yang ada. Tanah Negeri Sembilan amat berharga. Ianya serupa, tapi adat mengawal segala. Ianya boleh menjadi punca. Undang dan raja raja, tunggu masa. Bila kuasa ada ditangan, lintah boleh menjadi naga, Bilis boleh menjadi jerung.

Ubah Sebelum PARAH !!!

1 comments:

Anonymous said...

AWAS BERUK DURJANA...DAH SAMPAI...

Posting terkini

Blog Archive