KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Apr 11, 2008

ARTIKEL DARI INSAN KECEWA

Jangan Dicabar Rakyat Perak
ipohmalay

Perak merupakan sebuah negeri yang kukuh berdiri sejak tahun 1520an lagi. Penguasaan orang Melayu di negeri Perak tidak pernah terancam sehinggalah pendatang Cina dibawa masuk menjelang tahun 1870an. Jika tidak kerana pertambahan penduduk Cina yang rendah, negeri Perak sememangnya memiliki tidak kurang 45% penduduk Cina.

Hari ini, angka tersebut telahpun berubah. Penduduk Cina di Perak hanyalah pada sekitar 37% manakala penduduk Melayu mencapai 51% dan hampir 10% dari penduduk negeri Perak adalah kaum India.

Namun, kesan boikot penyokong UMNO dan kecenderungan pengundi Melayu memilih calon pembangkang telah membuatkan part-parti pembangkang memenangi lebih dari separuh kerusi Dewan Undangan Negeri di Perak. Teraju utama mereka ialah sebuah parti cauvinis Cina yakni DAP. Oleh kerana Perak tidak membenarkan bukan Melayu Islam memegang jawatan Menteri Besar, calon PAS dilantik.

Menteri Besar Perak boleh disebut sebagai Menteri Besar boneka kerana pengaruh DAP di dalam kerajaan negeri sangat besar. Tekanan demi tekanan akan diterima oleh Menteri Besar PAS ini kerana matlamat utama kerajaan negeri ialah untuk memuaskan hati pengundi Cina yang hampir 70% menyokong DAP. Justeru, dibimbangi nanti akan kedengaran kelulusan-kelulusan projek yang bertentangan dengan kehendak rakyat seperti ternakan babi mega yang diluluskan pakatan tersebut yang memerintah Selangor.

Perkara sebegini jangan sekali-kali terjadi di bumi Perak. Di mana dengan angkuhnya kerajaan negeri Selangor menentang suara rakyat walhal mereka mengagung-agungkan 'Suara Rakyat' yang kononnya memberi mandat untuk mereka memerintah.

Setelah ihsan diberi kepada orang-orang Melayu yang mendiami Kampung Tersusun dengan penganugerahan geran, tidak mustahil pula pengusaha kolam ikan dan penternak itik berbangsa Cina yang mengusahakan lombong tinggal yang secara undang-undangnya adalah milik kerajaan negeri, akan diberikan geran juga. Ini kerana desakan pastinya ada dari komuniti tersebut melalui wakil DAP yang sentiasa cuba untuk melakukan apa sahaja demi sifat cauvinistiknya.

Selain itu, tuntutan-tuntutan hakmilik tanah yang telah lama kedengaran dari pekebun-pekebun sayur Cina di Ipoh, Tapah, Chemor, Batu Gajah, Tanjong Tualang, Kampar dan Malim Nawar mungkin kelak akan dilayani jika pimpinan kerajaan negeri ditekan oleh majoriti wakil rakyat DAP dalam pemerintahan negeri.

Soal pemberian hakmilik tanah kepada pekebun Cina yang mengusahakan tanah tersebut sejak zaman darurat seharusnya tidak langsung perlu dikaji. Ini kerana, pencerobohan tanah kerajaan negeri oleh pekebun-pekebun ini telah lama dihalalkan atas ihsan pemerintah dan mereka telahpun mengaut hasil keuntungan atas usaha mereka itu sejak beberapa generasi.

Kawasan ladang limau bali Tambun yang diusahakan atas tanah kerajaan negeri ini juga merupakan kawasan penternakan babi satu ketika dahulu sehinggalah tercetusnya wabak Japanese Encyphilits yang membunuh hampir 100 orang di kawasan Tambun, Ampang dan Ulu Pioi.

Dengan pembukaan tanah yang semakin meluas tanpa pemantauan dan kajian alam sekitar, mereka bebas melakukan aktiviti pertanian, perikanan serta penternakan ayam dan babi. Pemberian hakmilik tanah kepada mereka hanya akan mendatangkan bantahan besar-besaran orang Melayu yang terpaksa melepaskan tanah-tanah tersebut bagi dilombong suatu masa dahulu.

Berdasarkan undang-undang, pembukaan tanah bagi tujuan perlombongan adalah berdasarkan restu Sultan dan apabila tamatnya aktiviti perlombongan tersebut, kawasan tersebut akan menjadi milik kerajaan negeri.

Diharapkan agar pimpinan negeri Perak yang memperlihatkan kaum minoriti memerintah kaum majoriti, tidak meminggirkan pendapat majoriti demi keuntungan politik masing-masing kerana kesukaran akan timbul apabila rakyat negeri Perak benar-benar bangkit menentang. Kerana perlu diingat, di bumi Peraklah bermulanya penentangan rakyat Melayu ke atas penjajah yang membawa kepada pembunuhan Residen pertama British, JWW Birch.


Struktur ini hanya berusia tidak lebih 5 tahun dan terletak tersembunyi di sebalik gunung batu kapur di kawasan Tambun. Bagaimana pula tumbuhnya struktur sedemikian selepas ini ?

4 comments:

Anonymous said...

Ni sorang lagi tak paham Perlembagaan. Masih nak menegakkan kaum. Hak melayu dah ada dalam Perlembagaan. Hak kaum lain untuk beragama dan beribadat telah dijamin. Please la...lets look beyond race. Dalam islam pun tak de beza antara kaum. We are all brothers.

Putra IJ80 said...

Ciiss!kodok mana yg bersuara itu,50tahun terperenyuk di bawah tempurung,baru sekarang ada hati mau bersuara ,sudah terantuk baru nak tengadah,.
Sejak 1874 tanah di Perak tergadai,
Gee Hin dan Hai san sudah lama berlalu,J.W.Birch sudah lama mati.

Buka mata, buka minda ,kita rakyat diberi hak sama rata dalam perlembagaan jelas, adanya.

Anonymous said...

betul tuuu...kita buat macam umno dulu,jangan bagi percuma tau kecuali pd kroni,kita jual aja mana2 tanah2 rezab melayu,baru dapat duit boleh simpan utk 7 keturunan mana tau kena sumpah dgn org kampung jadi papa.simpan duit dulu utk anak cucu cicit piut.....baru tak makan dek sumpah.kalau dah banyak sgt duit lebih tu bawa2lah keluar negara sbb kalau simpan dlm negara ramai org dengki..bising2.kalau kena tangkap cakaplah saya ni patriotik,tau cakap bahasa melayu aje,confirm boleh jadi menteri tak payah masuk bertanding pun..jgn macam zam midin terlalu pandai cakap inggeris kan tak dilantik dah...lepas tu amalkan sikap suka bersedekah pulak...kesian sgpura tak cukup tempat jadi kena sedekahlah wilayah iskandar pulak.lagi satu buatlah mcm umno robohkan rumah org melayu kat bandar sbb org melayu ni menyemak kat bandar...sakit mata tengok mereka,kan cantik kehidupan org melayu kat penang masa era umno-bn dulu,masa ketua timbalan menterinya melayu,dia tak jadi boneka pun pada gerakan..badut tu jadi hero kat penang,sampai org melayu senang lenang kat penang,tak percaya ke...kan abdullah badawi org penang,kaya apa...parti rakyat ni saja dengki...kata org melayu penang terpinggir..kan ada anak penang dilantik jadi perdana menteri...kat mana dipinggirkan...

Monsterball said...

Si Mamat ni memang sangat dalam perasaan perkaumannya.

Setiap pos dalam blognya pasal kaum, kaum, kaum. Memnang Racist yang kuat.

Apakah tak ada isu lain yang patut dibincangkan ?

Posting terkini

Blog Archive