KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Jan 31, 2008

SENDIKIT BALAK DI TERENGGANU

The image “http://buletinonline.net/images/pas/balakharam8a.gif” cannot be displayed, because it contains errors.Pembalakan Haram – Pemimpin UMNO kena tanya anak buahnya
buletinonline
Ditulis oleh SM Noor

Dungun, 30 Jan – Sandiwara umpama ‘permainan silap mata’ berlaku didalam laporan tentang pembalakan haram yang berlaku di luar kawasan dibenarkan di kawasan Hutan Simpan Bukit Bauk, dekat sini.

Tinjauan BuletinOnline ke lokasi berkenaan mendapati bahawa kawasan ‘beta’(tempat himpunan kayu balak sebelum dibawa keluar) telah direntang dengan tali dan terdapat notis yang bertulis ‘kayu balak disita’.Melalui pemerhatian yang dibuat, ‘kerja haram’ tersebut telah lama dilakukan oleh satu ‘sindiket pakatan’ yang terancang.

The image “http://buletinonline.net/images/pas/balakharam1a.gif” cannot be displayed, because it contains errors.

Menurut sumber BuletinOnline, kerja-kerja mencuri balak tersebut telah dimulakan sejak musim tengkujoh bermula, sekitar bulan November tahun lalu. Kerja-kerja mencuri hasil negeri itu dilakukan pada masa tersebut kerana ‘menjadi kebiasaan’ penguatkuasa Jabatan Perhutanan tidak membuat pemeriksaan rutin kerana syarikat-syarikat yang diberikan lesen yang sah biasanya menghentikan kerja-kerja pengeluaran balak dimusim hujan.

Bukti terdapat ‘pakatan sindiket’ didalam kerja-kerja haram mencuri balak tersebut adalah, ‘beta’ terletak ditepi jalan Che Lijah – Durian Mentangau, tidak jauh dari Kampung Serdang. Kawasan ‘beta’ tersebut hanya terletak kira-kira 800 meter dari tapak penempatan dan operasi salah sebuah kontraktor pembinaan Lebuhraya Pantai Timur(LPT).

Oleh yang demikian, pergerakan keluar masuk penebang-penebang balak serta aktiviti jentera berat yang digunakan untuk mengangkut kayu dari kawasan sekitar, pasti dapat dilihat dengan jelas dari tapak pembinaan yang berada diatas bukit. Aktiviti haram tersebut juga pasti disedari oleh penduduk kampung Serdang memandangkan tidak banyak kenderaan yang melalui jalan utama, kerana jalan tersebut sedang dinaiktaraf.

Sumber itu berkata lagi, sekurang-kurangnya dua orang pimpinan UMNO peringkat Kampung Serdang didakwa terlibat didalam sindiket pakatan tersebut. Manakala modus operandi pengeluaran kayu haram adalah menggunakan pekerja-pekerja Indonesia secara tidak sah. Kayu-kayu telah diangkut melalui jalan Che Lijah ke Bukit Besi, ke sebuah kilang papan yang dipercayai milik ‘orang Melayu’

The image “http://buletinonline.net/images/pas/balakharam2a.gif” cannot be displayed, because it contains errors.Sehubungan dengan itu Yang Dipertua PAS Kawasan Dungun, Ustaz Wan Hassan Ramli ketika dihubungi oleh BuletinOnline merasa kesal kerana pihak berkuasa kerana terlalu lambat bertindak, dan ia boleh menimbulkan syak wasangka rakyat terhadap ketelusan pihak berkuasa.

Beliau juga mengecam pimpinan UMNO Terengganu yang mendiamkan diri, sedangkan berjuta ringgit hasil negeri telah dicuri.

“waktu kita jadi kerajaan dulu, mereka bising-bising pasal balak. Pembalakan yang sah dikeluarkan oleh kerajaan negeri, dianggap sebagai prosedur yang tidak sah.” Kata Wan Hassan.

“Kerajaan dituduh merosakkan alam sekitar, UMNO sanggup membelanjakan beribu-ribu ringgit ketika itu menyewa helikopter untuk memburuk-burukkan kerajaan,

“Tapi sekarang bila orang benar-benar curi kayu, curi hasil negeri, tak ada seorang yang pun yang buat komen” jelas beliau yang juga bekas Exco kerajaan Negeri Terengganu.

Sehingga berita ini ditulis, pimpinan UMNO Terengganu tidak membuat apa-apa komen tentang ‘kerja haram’ mencuri hasil kerajaan tersebut.
Untuk rekod ini adalah kes kedua pembalakan haram yang dilaporkan secara rasmi oleh media. Tidak ada apa-apa kenyataan yang dibuat samada pendakwaan dan hukuman diambil keatas kes pembalakan dan pencurian balak di Pulau Redang yang dilaporkan sebelum ini

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive