KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Apr 20, 2008

ISU BABI DI SELANGOR

kamera-bebas.blogspot. - Isu Projek Ternakan Babi Moden adalah Isu Tertangguh yang telah diluluskan oleh Kerajaan Negeri Selangor dibawah Barisan Nasional, didalam Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Pimpinan YB Dato’Seri Khir Royo pada 30 Jan 2008 yang lalu.

Terdapat 132 Ladang Babi berselerak meliputi 475 ekar dengan 257,521 ekor babi yang membekalkan 3,000 ekor atau 300 tan sehari kepada pengguna di Selangor dan Wilayah Persekutuan.

Penternakan cara tradisional ini menimbulkan banyak masalah dari segi pencemaran air, wabak penyakit, pencemaran alam sekitar dan kerosakan nilai-nilai estetika di kawasan-kawasan persekitaran lading penternakan tersebut.

Kaedah Pengurusan Barisan Nasional yang diamalkan terdahulu kurang berkesan didalam menangani masalah-masalah ini terutamanya dari segi penyeliaan dan pengawalan oleh Pihak Penguatkuasaan.

SEBAB-SEBAB PERLAKSANAAN

Projek ternakan Babi secara moden ini dilaksanakan bagi menghimpunkan kesemua aktiviti penternakan babi yang berselerak di Negeri Selangor. Cara ini memudahkan pihak berkuasa membuat pemantauan dari segi :

Penyebaran wabak Penyakit JE ( Japanesse Encephalitis ) dan Virus Nipah
Pencemaran air, sungai, laut dan udara
Penyerapan air kumbahan bawah tanah
Ladang-ladang Haram yang didirikan tanpa lessen

Kawasan ini di pilih kerana :

Dimiliki oleh pengusaha persendirian
Merupakan kawasan ladang terbesar di Negeri Selangor
Kawasan hiliran bukan punca sumber air minuman
Kawasan majority terbesar penduduk Cina more...

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive