KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

May 24, 2008

Batu Puteh, Maruah Negara dan Gani Patail

tranungkite - [...] Berapa banyak lagi selepas ini kewasan negara dan kedaulatan rakyat di bawah pentadbiran Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi dan Najib Razak ini yang akan terhakis dan terjual? (gambar di muka depan dari malaysiakini)

Setelah Wilayah Pembangunan Iskandar yang menjadi wilayah Singapura dengan pemilikan hartanah secara besar-besaran dalam jualan 'diskaun 50 peratus' melalui pertukaran mata wang. Ketua Pegawai Eksekutif UEM Land, Pemaju Nusajaya dalam Channel News Asia sendiri telah mengakui bahawa sebahagian besar hartanah industri dan kediaman di Nusajaya telah dibeli oleh pelabur dan syarikat Singapura!

Dan kini satu demi satu wilayah negara terlepas ke tangan orang lain. Pak Lah dan Najib masih begitu angkuh cuba mempetahankan kuasanya sekalipun mereka adalah diantara pemimpin negara yang paling korup dan lemah di dalam mempertahankan kedaulatan negara.

Berbalik kepada isu Batu Puteh. Pulau Batu Puteh diputuskan sebagai milik sah negara Singapura dan hanya Terumbu Karang Tengah dan Terumbu Karang Selatan milik Malaysia. Pada hari Jumaat, 23 Mei 2008 Mahkamah Keadilan Antarabangsa memutuskan perkara tersebut di Hague, Belanda.
... selanjutnya.

4 comments:

Anonymous said...

Pemimpin Malaysia ni berani pada hanya pada rakyatnya sendiri. Bila dengan negara asing, semua nya mentetikuskan diri. Bukan main lain, di sembur asap lah, di belasah lagi, di hina, di tahan ... tapi dengan Singapura ..... tak per, kita terima keputusan. Pooooorahhh

Anonymous said...

jgn dok kate dolah jee.....
mmg le dia ade salah nyer tp....
klo nak cakap salah.....
kne hentam semua sekali pemerentah......
termasuk si tua Det tu skali....

klo dolah je yg kne.....
tak adil beb..!!!!!

ade je tak betol.....kita henyak...
buat cm korea....
dpt tau rasuah wlaupon sikit....
rakyat henyak.....pemimpin turon...
baru betol.....

ni tak....dpt tau salah......rasuah.....
rakyat henyak.....rakyat kne tangkap...
depa dok merentah betaun-taun...

betol ke tuuu...????

botol tak wakk......

Anonymous said...

bongokk.....
singapore dlu dlm malaysia.....
mintak kluor.....
dah kluor......mana ada lg hak dlm tanah malaysia.....

kan senang....takyah nak pikir bebanyak....

dah nama batu puteh tu milik malaysia....knape mesti di adili
badan kehakiman antarabangsa pulak.....

malaysia le yg patut buat keputusan......knape mesti suroh org lain plak yg buat keputusann..?????
klo tak kerana mmg diaturrr.....
tak kan jd cam ni punyerr......

ni dalam briter lagi satu den dngor.....
najib cakap dia berharap singapure jgn ambik tindakkan macam menambak kee....apa kee......

kpale otak dia botak....!!!!!
klo dh hak org tuu skang nii.....
ko boleh buat pee...?????
ingat boleh halang sesuke je apa depa nak buat......
ingat laku sangat ke air liur basi hang tuuuu....?????
negara depa dh tak der tanah lapanggg......
depa mmg nak tambah tanah.....
dh ready siap buat litar F1.....
ko nak citer pee..??????
BaGeRooo...

piiiiiirrraaahhhhhh.........
dh tergadai.....nak tunjok act cm bertenaga pulok.......

hehHH..!!!!!si gondol nii....

Anonymous said...

Isu Pulau Batu Putih (Malaysia dah putih mata) tapi Singapura dah dapat Pedraa Branca). Menggunakan Mahkamah Keadilan Antarabangsa(ICJ). Sedangkan dalam Malaysia pun ada lobi-melobi untuk penghakiman dan keadilan,inikan pulak peringkat antarabangsa. Tentulah ada pelobi-pelobinya siapa? tanyalah siapa yang mengiktiraf pendudukan Israel di Palestin sejak Perang Arab-Israel 40 tahun lampau. Siapa?, dan siapa pulak Singapura bagi kaum yang dilaknat itu? fikir-fikirkan lah.

Dalam hal ini sejarah lampau Kerajaan Kesultanan Melayu Johor harus diambil iktibar
"Raffles tiba di Singapura pada 29 Januari 1819. Dia menjumpai sebuah perkampungan Melayu kecil di muara Sungai Singapura yang diketuai oleh seorang Temenggung Johor. Pulau itu ditadbir oleh Kesultanan Johor tetapi keadaan politiknya tidak stabil. Waris Sultan Johor, Tengku Abdul Rahman dikuasai oleh Belanda dan Bugis. Raffles kemudiannya mengetahui bahawa Tengku Abdul Rahman menjadi sultan hanya kerana abang sulungnya, Tengku Hussein tidak ada semasa ayahnya meninggal dunia. Mengikut adat Melayu, bakal sultan perlu berada disisi sultan sekiranya ingin dilantik menjadi sultan.

Sedar bahawa dia boleh memanipulasikan keadaan ini, Raffles telah menyokong Tengku Hussein (Tengku Long) untuk menjadi Sultan sekiranya Tengku Hussein sanggup membenarkan British membuka pelabuhan di Singapura dan sebagai balasan British akan membayar wang tahunan kepada Tengku Hussein. Perjanjian ini menjadi sah pada 6 Februari 1819."

Ini adalah sejarah lama bagaimana Sinagpura diserahkan kepada Bristish, dan sekali lagi melalui Perjanjian Inggeris-Belanda 1824, telah seklai merubah Empayar Johor dimana Empayar Johor telah dipecahkan kepada 2 iaitu Johor dan Kesultanan Riau (di bawah Pengaruh Belanda).

Lihatlah pemimpin2 zaman dahulu. Tapi adakah sejarah begini akan terus berulang di Tanah Melayu?, dengan kuasa dan pengaruh Singapura yang semakin kuat dibantu sekutunya "kaum yang dilaknat" itu. Adakah suatu hari nanti 20-30 atau 100 tahun akan datang hak Singapura akan diiktiraf oleh ICJ/PBB ke atas Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) yang ada pada masa sekarang?, kita tidak tahu percaturan yang dibuat oleh Singapura,adalah malang pembatalan "Jambatan Bengkok" perlu dibayar dengan harga yang tinggi oleh Rakyat Johor dan Malaysia amnya dari segi Kedaulatan Wilayah, Politik dan Maruah.

Ura-ura yang disebut berhubung ancaman Singapura semakin menjadi kenyataan, samalah bagaimana perjanjian Air yang telah termetri sejak dahulu kala, apa pun kita tak boleh rombak. Adakah masih kita membiarkan kepimpinan yang 'sedang tidur'?, siapakah pemimpin itu.

n/b: dulu kita suka pakai 'Kasut Mat Singapore', selipar getah warna merah ditahun2 80an yang ada tali keliling tumit.

Posting terkini

Blog Archive