KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

May 18, 2008

Bila orang asing disusukan...

 tranungkite - " Dua hari yang lalu seorang sahabat saya telah bercerita tentang keperitan ahli keluarganya yang tinggal di ibu kota. Sejak mereka duduk di sana sekian lama baru kali ini terasa akan kesempitan yang amat sangat dan mereka cuba sedaya upaya untuk mengatasi masalah yang kian meruncing.

Sekadar duduk di rumah setinggan tentunya banyak ujian yang terpaksa dihadapi. Lebih-lebih lagi dalam persaingan hidup di ibu kota, rasa-rasanya negara kita bernama Malaysia tetapi dihuni oleh orang asing belaka.

Memang tak dapat dinafikan, bahawa jutaan orang asing telah membanjiri negara kita dalam memenuhi sektor pekerjaan. Dari buruh kontrak hinggalah ke sektor perniagaan, penguasaan mereka cukup besar dan meninggalkan jauh masyarakat tempatan. Memang benar, mereka telah membantu ekonomi negara tetapi dalam masa yang sama mereka menafikan peluang kerja untuk orang-orang kita.

Alasan kos upah yang murah berbanding 'demand' orang tempatan menjadi pilihan semua majikan. Majikan yang hampir semua dikuasai oleh mereka yang berkepentingan tidak mengambil kira kebajikan hidup rakyat jelata sebaliknya memikirkan laba dan keuntungan yang berjuta.

Rakyat tempatan terasa gelabah dengan hasil pendapatan yang tak seberapa. Sekadar mampu menyewa rumah setinggan sedangkan mereka (orang asing) telah mampu memiliki banglo mewah.

Mereka juga mendapat layanan kebajikan lebih baik melalui kedutaan dengan program persekolahan yang sama (kurikulum) macam negara mereka. Manakala yang lahir di sini peluang bersekolah untuk mereka tetap ditanggung oleh kerajaan.... selanjutnya.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive