KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

May 28, 2008

Fakta Sejarah atau Perundangan?

http://www.beritaiptek.com/images/branca.png

UMNO vs Pembangkang
Malaysia vs Singapura (Pulau Batu Putih)


marhaen - [...] Kuda Kepang menulis ‘fakta’ bukan ‘sejarah’lah menyebabkan Pulau Batu Putih kini dimiliki Singapura. Sebuah laporan lain pula menyebut, Singapura dikatakan berhujah berdasarkan undang-undang yang ada.

Kes perbicaraan di ICJ itu memberitahu kita secara jelas, sejarah tidak boleh dijadikan perdebatan dalam Mahkamah, tambahan pula sejarah juga tidak boleh membantu kita banyak apabila berdepan dengan implikasi undang-udang.

Dalam konteks Malaysia yang lara dan leka dengan sejarah, terutamanya sejarah UMNO yang menjadi tulang belakang kerajaan sejak 40 (UMNO) + 20 (UMNO-baru), kes Batu Putih bolehlah dikatakan hasil dari pemikiran UMNO (lama – baru).

Ia disebut begitu kerana UMNO tidak ada lain melainkan melaungkan sejarahnya saja. Lebih buruk lagi banyak sejarahnya diselewengkan. Sejarah UMNO itu sendiri diputar belitkan. Media utama dijadikan alatan untuk memesongkannya.

UMNO sudah mati, UMNO sekarang baru 20 tahun usianya. Pengasasnya ialah Mahathir Mohamad. Mahathir kini bukan ahli UMNO lagi. Ini fakta sejarah. Ini bukan auta sejarah.

Tetapi kenapa sejarah yang mudah ini tidak sanggup diterima oleh UMNO itu sendiri?... selanjutnya.

berita belasah yang lain
Singapore got The Mansion Malaysia got some Rocks? [manjbj]
win-win situation on Pedra Branca? [nfirdaus]
Post Pedra Branca [skthew]

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive