KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

May 30, 2008

Glenn Defense Marine?

 detikdaily - [...] Pada April 2005, Tuan MGG Pillai pernah mengeluarkan satu laporan lengkap mengenai sebuah kapal pengiring yang berstatus “meragukan” yang dilihat berlabuh diluar Pelabuhan Utara Klang. Kapal tersebut diberi nama “Glenn Braveheart” yang dimiliki oleh Glenn Defense Marine Asia (GDMA) yang mana telah didaftarkan di Panama dan mempunyai ibupejabat korporat di GLENN DEFENSE MARINE (ASIA) PTE LTD. 15D, Pandan Road, Singapore, 609266.

“Glenn Braveheart” telah didapati berlabuh di Pelabuhan Klang sejak Julai 2004. Kapal pengiring ini didapati lengkap dengan unit bersenjata (otomatik) dan pelancar roket serta mempunyai unit khas anti pengganas. Ianya berada diperairan Malaysia tanpa dipantau oleh Cawangan Khas (SB) ataupun Unit Risikan Tentera. Malah Kementerian Pertahanan dan Polis nampaknya tidak bersungguh-sungguh untuk membuat pemantauan walaupun ianya telah didedahkan oleh orang awam.

Polis Marin mempunyai kawasan pemantauan yang dibenarkan pada sekitar jarak 12 batu nautika manakala TLDM pula mempunyai kawasan pemantauan sebesar 188 batu nautika. Namun apa yang menyedihkan tiada pemantauan atau siasatan dilakukan kepada kapal “Glenn Braveheart” yang mana telah berlabuh sekian lama dan akhirnya dibenarkan bergerak keluar dari Pelabuhan Klang tanpa apa-apa tindakan selanjutnya dari pihak yang berkaitan.

Apa yang dimusykilkan ialah bagaimana keselamatan dan kedaulatan negara ini dapat dipertahankan jika perkara sekecil ini tidak mampu diambil tindakan oleh pihak berkaitan di Malaysia hanya kerana sikap berlembut Kerajaan Malaysia. Kesempatan ini dipergunakan oleh pihak asing dengan baiknya demi untuk membuat pemantauan teknikal dan taktikal terhadap pengurusan pelabuhan dan juga pemantauan Selat Melaka.

... selanjutnya.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive