KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Jun 20, 2008

Gaji CEO TNB naik 100 peratus. Apakah sebenarnya kerja CEO TNB??

atranungkite - Dalam derita rakyat menanggung beban kenaikan minyak, gas dan eletric, CEO TNB mendapat duit runtuh iaitu kenaikan gaji 100 percent. Ini bermakna kalau dahulu gaji 13,000 sekarang sudah menjadi 30000 sebulan. Mismanagement yang tak kunjung henti dan duit di punggut dari kesengsaraan rakyat sudah menjadi sebati dengan budaya korporat TNB.

Turut akan berpesta ialah IPP ( pengeluar kuasa bebas)yang akan mendapat duit buta runtuh ekoran kenaikan tarif electric dan mendapat billion rm percuma dengan hanya satu 'fixed charge obligation' membekal eletric kepada TNB dalam kes emergency untuk mengelak blackout satu masa dahulu. Bekalan ini mungkin tidak wujud tetapi bayaran fixed charge obligation tetap perlu di bayar . Yang hebat lagi semasa rakyat menanggung harga gas mahal IPP mendapat gas subsidi untuk menjana letrik yang mungkin tidak perlu di jana pun oleh kerana ipp hanya bersifat standby power supply.

SCOMI Marine turut menghisap dana TNB dengan mengangkut dan menjual arang batu kepada TNB. Ini lah teknik mencuri duit negara zaman sekarang.Malaysia adalah negara yang sangat kaya dengan gas yang boleh menjadi bahan api bagi menjana eletrik tetapi tiba tiba arang batu yang menjadi kekasih hati. Pelik dan anjaib. Sebabnya begitu simple menggunakan arang batu akan membolehkan SCOMI marine menghisap dana dari TNB. Kes Perwaja bankrup kerana membayar kos transport besi dari kemaman ke gurun adalah contoh klasik bagaimana duit di sedut keluar melalu aktiviti syarikat yang corrupt. Maka kenaikkan harga eletrik sangatlah di nanti nantikan oleh Scomi dan IPP di mana mereka akan dapat limpahan berganda.... selanjutnya.

no2umno - memang cilaka. ... selepas naik elaun mereka, bulan depan rakyat bakal di suruh bayar .... kena lagi.

berita berkaitan .... TNB faces RM332 million suit

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive