KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Apr 3, 2008

Bicara Politik

roslee-blogpenjualburger.

Biarlah saya jelaskan saya masih Ahli UMNO, yang saya anggotai sejak 3 Mei, 1986. Saya nasionalis dan internasionalis sekaligus, tetapi sejak tahun itu, nasionalisme dan internasionalisme saya didefinasikan oleh pandangan hidup Islam, yang ditafsirkan selaras dengan Zaman Sains dan Teknologi moden.

Pada malam rebut besar melanda bumi Malaysia pada 8 Mac yang lalu, saya harap Presiden UMNO, setelah menyeru ahli-ahli UMNO supaya bertenang menerima kekalahan mereka, akan mengumumkan pemanggilan suatu sidang tertutup Perhimpunan Agung Khas UMNO dalam masa dua minggu untuk membincang kekalahan itu. Saya jangka beliau akan berunding dengan Biro Politik Majlis Tertinggi untuk menggariskan ucapan beliau kepada Sidang Khas itu dengan menekankan falsafah perjuangan UMNO dan orang Melayu. Kalau saya di tempat beliau, inilah yang akan saya lakukan.

Tetapi Presiden UMNO memilih untuk menyerahkan pengkajian tentang keputusan pilihanraya umum ke-12 itu kepada sebuah Jawatankuasa Bebas, langsung tidak menyebut tentang Perhimpunan Agung Khas, mengatur supaya pelbagai kumpulan dalam UMNO dan di luar UMNO menyokong kepimpinan beliau dan terus menubuhkan Kerajaan Barisan Nasional yang baru di peringkat Pusat.

Pada waktu yang sama, perpecahan UMNO nyata dengan kelewatan penubuhan kerajaan-kerajaan Negeri, di bawah B.N, di Perlis dan Terengganu. Sebagiannya kerana tidak dilantik sebagai Menteri dalam Kabinet baru, Setiausaha Agung UMNO meletak jawatan. Pemimpin veteran UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah, meminta suatu Perhimpunan Agung Khas dan mengishtiharkan beliau akan mencabar Pak Lah sebagai Presiden UMNO.

Pada waktu yang sama, sesetengah media arus perdana memainkan sentiman perkauman orang Melayu. Sesetengah orang Melayu merasa begitu risau, tetapi mereka keliru tentang apa yang patut dibuat. Dalam keadaan kelam-kabut ini, timbul desakan dan panggilan untuk menyatupadukan orang Melayu.

Apa akan jadi? Selaku orang Melayu yang cintakan bangsanya, saya merasa terpanggil untuk mengemukakan pendapat saya.

Pertama sekali, kita jangan gelabah dan panik. Sebagai orang Islam, kita jangan putus asa. Tuhan Maha Penyayang. Masa depan kita masih terbuka. Jika kita bertenang dan berfikir secara rasional, kita boleh menyelesaikan masalah yang kita hadapi sekarang, menghapuskan kelemahan-kelemahan, dan terus meningkat maju.

Majlis Tertinggi UMNO perlu memanggil suatu Sidang Khas Perhimpunan Agung UMNO dengan segera, seperti yang telah saya katakan. UMNO milik tiga juga ahli-ahli UMNO dan enam juta orang Melayu. Ia bukan milik presidennya atau beberapa kerat Ahli Majlis Tertingginya. Krisis UMNO sekarang perlu dibahas oleh Perhimpunan Agung. Ini hak mereka yang mutlak. Barangsiapa menafikan hak ini daripada mereka melanggar Perlembagaan UMNO dan tidak layak memimpin UMNO!
Aku sebenarnya dah malas berbicara tentang politik tapi kekuatan orang melayu hanya pada politik yang lain hancurrrr

2 comments:

Putra IJ80 said...

Na salahkan siapa? yang menghancurkan adalah UMNO sendiri,
ta usah sakitkan kepala memikir itu ini,mari kita bersatu membangun bersama Islam,.

Anonymous said...

kasik bersih kan smua dalam2 tuu...
baru bleh panggil aku sokong UMNO

kasik bersih habis...bkn paklah je...SEMUA..!!!!

slagi tak smua bersih....jgn arap panggil aku dok sokong UMNO..!!!!

Posting terkini

Blog Archive