KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

May 7, 2008

9,000 pesawah Selangor terancam

Utusanloya - (...) Industri padi dan beras Selangor kini diancam kemusnahan berikutan kegiatan pencerobohan hutan simpan paya gambut yang merupakan kawasan tadahan hujan dan menjadi sumber utama air bagi 19,087 hektar sawah di negeri ini.

Kegiatan pembalakan dan penerokaan tanah secara haram itu boleh menjejaskan mata pencarian lebih 9,000 pesawah di zon jelapang padi negeri Selangor iaitu Tanjung Karang, Sabak Bernam, Kuala Selangor dan Sekinchan.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Permodenan Pertanian, Pengurusan Sumber Alam dan Pembangunan Usahawan Selangor, Yaakob Sapari berkata, dipercayai kira-kira 1,000 hektar hutan telah diceroboh oleh sebuah sindiket sejak dua tahun lalu iaitu Hutan Simpan Raja Musa di sini dan dua kawasan berhampiran Universiti Industri Selangor (Unisel) serta Ladang Hopeful di Bestari Jaya.

Sehubungan itu, beliau telah mengarahkan Jabatan Perhutanan Negeri Selangor dan Jabatan Tanah dan Galian negeri supaya mengambil tindakan lebih agresif bagi mengekang kegiatan haram berkenaan.
Read more ......

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive