KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

May 7, 2008

Siapa sebenarnya tentukan harga beras negara?

harakahdaily - (...) Beliau yang berucap dalam satu usul tergempar di Dewan Rakyat petang ini berkata ini disebabkan Bernas diberi tanggungjawab antaranya lesen atau pun keizinan untuk megimport beras daripada luar negara.

"Dato' Yang Di-Pertua berdasarkan kepada pengwujudan Bernas ini ini saya ingin memberikan satu soalan yang penting dalam dewan yang mulia ini.

"Siapakah yang sebenarnya menentukan harga beras dalam negara kita, adakah Bernas telah menunaikan tanggungjawab besar ini ataupun Bernas menjadi sebuah badan korporat yang berorentasikan keuntungan semata-mata dan melupakan tanggungjawab asal penubuhaan mereka iaitu untuk menjaga memelihara dan menentukan bekalan beras yang cukup dalam negara kita supaya rakyat dalam negara ini mampu untuk membeli makanan asas atau ruji dalam negara kita," katanya.

Katanya rakyat berhadapan dengan isu kenaikan harga beras di pasaran dan tentu menjejaskan kedudukan mereka yang berada di luar bandar dan mereka yang berpendapatan rendah.

Tegasnya kerajaan tidak boleh mengambil faktor global, pemanasan global, berlakunya bencana alam di peringkat global sebagai alasan paling kukuh untuk mengelakkan diri daripada memantau harga beras di pasaran.
Read more ......

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive