KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

May 26, 2008

Bumi dah tua beb?

Radenjowo
Larva dan cecair besi yang menggelegak di dalam perut bumi mencari lorong dan lohong untuk tembus ke permukaan. Itu yang aku belajar dari sekolah rendah dulu. Itu pun kalau cikgu aku tu betul betul cikgu. Tapi rasanya diorang cerita benda yang betul.

Kita diberitahu sejak dulu .... berikut adalah garisan gempa bumi. Diberitahu garisan ini melibatkan beberapa buah negara dan kejadian gempa sering berlaku di tempat tempat tersebut. Tidak melibatkan Semenanjung, Sabah dan Sarawak. Betul ke?

Mari kita lihat garisan gempa yang terdapat di persekitaran negara kita ......

http://202.127.109.98/gempa/Reference/Indore_files/image004.jpg

Phuhhhhh kita selamat.... Betul kah kita selamat?

Baca berita hari ini, 26/5/2008.
Kejadian gempa bumi kecil yang telah menggegarkan kawasan Bukit Tinggi, Pahang sebanyak 21 kali sejak November tahun lalu menimbulkan tanda tanya terutama di kalangan penduduk yang tinggal di kawasan sekitarnya.Walaupun Jabatan Meteorologi memberi jaminan ia hanya bermagmitud kecil dan tidak membahayakan namun kekerapan kejadian itu mencetuskan kebimbangan.Terbaru kawasan itu digegarkan dengan satu gegaran berukuran 3.1 pada skala Richter pada pukul 9.36 pagi ini.Sebelum ini pada 15 Mac lalu, tiga gempa bumi kecil dengan ukuran antara dua dan 3.2 pada skala Richter telah dikesan di sekitar Bukit Tinggi dan Janda Baik.Bagaimanapun Jabatan Meteorologi Malaysia dalam kenyataan akhbarnya di sini memberitahu, gempa bumi itu hanya bermagnitud kecil. - UtusanMalaysia.

Dan berita pada bulan May 2008 yang lepas

KOTA KINABALU 18 Mei - Satu gempa bumi berukuran 4.3 pada skala richter dikesan berlaku daerah Tawau pada pukul 2.26 petang ini dan turut dirasai penduduk di sekitar Lahad Datu dan Kudat. Gempa tersebut berpusat di 4.8 Utara dan 117.78 timur, manakala lokasinya pula kira-kira 71 kilometer ke arah barat laut, Tawau iaitu sekitar kawasan Kalabakan. Pengarah Jabatan Meteorologi Sabah, Abd. Malik Tusid ketika dihubungi Utusan Malaysia, mengesahkan mengenai kejadian tersebut. "Bagaimanapun, gempa itu dikategorikan lemah. Jabatan juga menerima banyak panggilan daripada orang awam mengenai gempa yang berlaku," katanya. - Sabahkita

Gempa itu bepusat di Sabah? Dan cuba anda perhatikan semula gambarajah di atas. Sabah sepatutnya tidak terbabit kecuali kesan gegaran kerana tidak berada di kawasan garisan gempa bumi. Tapi tidak lagi. Jeng ..... jeng ..... jeng.

Dan kita lihat pula kajian sains tentang kerak bumi dan cecairnya .....
A scientist proposes sending a grapefruit-size communication device into the heart of the Earth by blasting a crack in the surface and pouring in a huge quantity of molten iron. The weight of the liquid metal would crack the Earth for more than 1,800 miles (3,000 kilometers), carrying the probe to the planet's core in about a week. - National Geographic.
Cuba anda bayangkan. Adakah garisan GEMPA itu sekarang sudah berada di bawah rumah kita?

Ada berada di mana sekarang? Rumah flet, pangsapuri, kondo atau apa? Jangan bimbang kerana selain dari pemilik rumah rumah tersebut, menteri kerja raya pun pening kerana sejak dulu, bangunan di malaysia tidak tahu ketahanannya. CF pun banyak yang tipu, pegawai pun banyak yang rasuah....

Aku berangan untuk bina rumah dari kontena saja. Digolek pun selamat. Kalau banjir pun terapung. Itu pun kalau tak bocor dan berkarat. Dan kepada kita semua, di dalam mencari cari berita politik dan porno. Jangan lupa untuk cari berita tentang gempa dan keadaan bumi sekarang. Kekadang rasa malas nak berebut Pulau Batu Puteh kerana mungkin ada yang tak baik akan berlaku ketika kita sedang sibuk berbalah. Ada pun orang politik yang sibuk jual tanah dan pulau milik negara tak pikir tentang tanggung jawab dan dosa kerana mungkin nak buat kapal layar besar untuk larikan diri kalau Malaysia dalam bencana. Kalau makan cili, dia rasa pedas.


0 comments:

Posting terkini

Blog Archive