KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

May 11, 2008

Hina Sultan - Biarlah Ikut Tertib

ibrahimbaba.wordpress.com

Dalam tulisan ini, bukan tujuan IB untuk bersetuju atau tidak dengan kes Karpal Singh yang dikatakan menghina Raja Perak. Namun, apa yang IB ingin bawa perhatian para pembaca ialah bagaimana cara dan kesungguhan tindakan pihak UMNO serta gaya yang dimainkan oleh media arus perdana.

Kita masih ingat pada 23 Mac lalu, rakyat Malaysia (termasuk yang bukan Melayu) dikejutkan oleh siaran berita yang mempamerkan penghinaan paling rendah terhadap Sultan dan Raja Melayu. Penyiaran gambar penghinaan terhadap Sultan Terenganu bukan disengajakan oleh TV3 dan NTV7. Tetapi keterlanjuran mereka menyiar akibat kelemahan editor berita untuk memantau sudah tidak dapat ditarik balik setelah rakyat yang peka serta prihatin cekap membawa keperhatian umum.

Media-media tersebut bukan berhasrat untuk menyiarkan penghinaan tersebut tetapi cuba menunjuk “bantahan rakyat” terhadap pilihan Tuanku Sultan untuk menjawat MB. Tetapi akibat sudah menjadi budaya mereka maka itulah yang terluah pada kain rentang yang akhirnya dikutuk oleh seluruh rakyat Malaysia yang mendaulatkan institusi kesultanan mereka.

Walaupun penghinaan telah disebarkan secara meluas oleh media arus perdana serta telah menjadi perbualan mulut seluruh pelusok negara, tidak seorangpun pimpinan UMNO bersuara membantah kebiadaban ahli UMNO sendiri yang menghina Sultan sebagai “binatang“. Tidak pula kedengaran Adnan Mansor, yang sangat berhajat mendapat gelaran Tengku itu, membantah apatah lagi membuat laporan polis.

Walaupun laporan polis dibuat oleh mereka yang berdiri teguh di belakang Tuanku, namun, ianya sekadar menjadi timbunan laporan polis yang sudah banyak diketepikan sebelum ini.

Inilah yang ingin IB bawa kepada perhatian pembaca. Apabila Karpal celupar mulutnya, seluruh jentera UMNO digerakkan. Laporan segera dibuat. Karpal telah pun memohon maaf dan menyatakan bukan niatnya untuk menghina Raja Perak, sebelum Adnan membuat laporan.

Apa yang ingin IB pantau selepas ini ialah apakah polis akan mengambil tindakan terhadap Karpal setelah penghinaan terhadap Tuanku Mizan dihadapkan ke keadilan atau Karpal akan dihadapkan ke mahkamah terlebih dahulu.

Kalau ikut tertib, yang dahulu didahulukan.

Sekian. IB

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive