KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Apr 21, 2008

Durian runtuh pesawah Thailand


Kosmo - (...) Situasi itu menyebabkan negara-negara pengeluar seperti Thailand dan Vietnam mula menghasilkan lebih tanaman untuk membolehkan negara pengguna menambahkan stok bekalan serta mengurangkan kebimbangan.

Seorang pesawah, Pranee On-lamoon seperti kebanyakan pesawah lain di Thailand terdorong dengan kenaikan itu untuk mengusahakan tanaman padi bagi kali ketiga.

“Menanam padi untuk kali ketiga dalam satu musim adalah satu usaha berisiko tetapi ia juga adalah satu peluang keemasan,” kata Pranee ketika mengerjakan sawahnya seluas enam hektar di wilayah Suphan Buri di utara Bangkok.

“Saya telah menjadi pesawah sejak kecil lagi dan saya tidak pernah melihat harga beras setinggi ini,” kata wanita berumur 56 tahun itu.

Walaupun, para pesawah seperti Pranee mungkin mengaut keuntungan daripada harga beras tetapi mereka juga terpaksa menanggung kos pertanian yang tinggi.

Bagaimanapun, kerja keras mereka itu mungkin tidak berbaloi kerana terdapat risiko harga beras kembali menjunam sebelum musim menuai pada Jun nanti.

Kebanyakan pesawah di Thailand terlepas peluang mengaut keuntungan daripada lonjakkan harga beras pada bulan ini yang mencecah AS$541 (RM1,700) setan.

Pesawah di negara itu terpaksa menjual hasil tanaman pada November lalu akibat kekurangan ruangan simpanan di ladang mereka. more...

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive