KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Apr 16, 2008

Polis Tidak Sepatutnya Menanam Saham Menyulitkan Abdullah

msomelayu - IYA undang-undang tetap undang-undang. Ia tidak mengira siapa dan tidak mengenali keturunan, bangsa dan agama. Tidak kira rakyat biasa atau menteri. Tidak mengenali adik abang, isteri atau suami! Kalau seseorang itu didapati bersalah melanggar undang-undang yang dikanunkan, mereka harus diambil tindakan dan dihadapkan ke muka pengadilan.

Namun ada satu 'difinasi' berhubung ketegasan dalam perlaksanaan undang-undang ini. Di mana tindakan (perlaksaan undang-undang) itu tidak sekejam undang-undang itu dikanunkan. Misalnya kalau undang-udang yang didapati seseorang itu bersalah dan hukuman diperuntukan 10 tahun maka pesalah itu selalunya tidak dihukum semaksimunya, 10 tahun.

Di sini budi bicara dan ehsan manusia penggubal dan perlaksana undang-undang itu sentiasa wujud beriringan dengannya. Pesalah itu selalunya dihukum paling rendah atau sederhana dari jumlah hukum itu sahaja. Sebab natijah dan falsafah hukuman itu sendiri untuk dijadikan pengajaran bukan penganiyaan!

Demikian halnya tidakan polis terhadap penganjur majlis Black 14 di kelab Sultan Sulaiman Kampung Baru malam kelmarin, seharusnya mereka waras dan senantiasa menggunakan budi bicaranya. Tidak akan merealisasikan kehendak kanun (Akta Polis) berhubung kesalahan orang dalam kes itu yang diperuntukan di bawah Seksyen 27 Akta polis yang boleh dihukum denda sampai RM10,000 atau penjara satu tahun. more...

1 comments:

Anonymous said...

patutnya bawa banner hidup umno..polis2 tu banyaknya ahli umno.yg datang tu pulak tak dapat upah,jadi polis nak tangkap org atas, atas dakwaan tak bayar upah pada org yg pergi tu oii.kalau umno buat demontrasi,mesti yg pergi tu dapat upah,sebab tu tak dak yang kena tangkap,siap tolong jaga lagi.itukan tugas polis...berzikir:duit..duit..duit

Posting terkini

Blog Archive