KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Jun 12, 2008

Minyak naik harga, hampir 400 nelayan Sungai Pahang merana

harakahdaily - [...] Di bawah peraturan ini semua nelayan telah dikenakan bayaran lesen menangkap ikan seperti lesen bot, lesen menjaring ikan dan juga lesen jaring hanyut atau disebut lesen menghanyut.

Malangnya, kata nelayan kepada wartawan Harakahdaily dalam satu pertemuan dekat sini baru-baru ini, kerajaan tidak pernah mengambil peduli untuk membela nasib mereka seolah-olah tiada pengiktirafan dibuat sebagaimana nelayan di laut.

Dalam tinjauan wartawan mendapati semua bot nelayan Sungai Pahang menggunakan enjin berkuasa 18 kuda ke bawah menggunakan petrol dan kenaikan harga minyak petrol dipasaran sudah tentu menyempitkan kehidipan mereka.

"Kalau keadaan kami dibiarkan macam ini lumpuhlah kegiatan kami. Hidup kami bergantung kepada rezeki di sungai. Tapi, kalau minyak naik kerajaan pula tak pandang kami, macam mana kami nak hidup, nak dapatkan ikan masa ini bukannya senang, sempitlah hidup kami," rungut mereka.

Bagi Zulkifli Masri dari Kampung Paya Kecik Hulu, beliau berkerja kampung dengan mengambil upah menorah getah orang, juga menjadikan aktiviti menangkap ikan di sungai sebagai punca pendapatan. Kini pendapatannya kian terjejas akibat kenaikan petrol dan ketiadaan subsidi.... selanjutnya.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive