KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Aug 24, 2008

Skandal Koh Tsu Koon & Amin Shah

SK | Pada April, 1992, Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) di bawah kuasa pengerusinya iaitu bekas Ketua Menteri Pulau Pinang Koh Tsu Koon telah menjual anak syarikatnya iaitu Penang Shipbuilding Corporation Sdn Bhd (PSC) kepada Business Focus Sdn Bhd (BFSB) sebanyak RM29 juta termasuklah urus niaga penjualan tanah di Pulau Jerejak.

BSFB ketika itu diketuai oleh Amin Shah Omar Shah iaitu abang kepada calon Umno bagi pilihan raya kecil Permatang Pauh, Arif Shah Omar Shah.

BFSB yang membeli anak syarikat PDC itu bersama-sama tanahnya, termasuk satu bidang tanah yang kecil di Pulau Jerejak pada 1992 pada harga RM29 juta, telah gagal melunaskan pembayaran dari akhir 1997 hingga awal 1998,

Koh Tsu Koon yang ketika itu ketua menteri Pulau Pinang telah memberi keistimewaan kepada BFSB, mengakibatkan PDC rugi RM9 juta.

BFSB juga diberikan tempoh enam tahun untuk melunaskan bayaran RM29 juta bagi pembelian itu atas alasan BFSB akan membantu menyelesaikan beberapa masalah yang dihadapi PSC sejak sekian lama berbanding perjanjian jual beli yang biasanya mengambil masa dua tahun untuk diselesaikan.

PSC, milik PDC sejak 1970-an dan diberikan tanggungjawab untuk melabur dalam pembinaan kapal, bagaimanapun, mengalami kerugian besar.... selanjutnya.

1 comments:

Anonymous said...

GEMPAK WOI! BERITA TERKINI:
288 PEJUANG PKR PAKAT KELUAR PKR DI SUNGAI PETANI...! MEREKA MUAK DENGAN PRANGAI BABI - TUNGGU BERITA TERKINI

Posting terkini

Blog Archive