KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Feb 29, 2008

Bongkar: Shahidan ohhh... Shahidan

hard-t.blogspot

Hari ini Hard-T terlalu sibuk, manakala Lee Kok Liang Sr gagal dikesan. Dan Lee Kok Liang Jr terpaksa menulis dalam blog ini seorang diri. Sebab itu, hari ini hanya satu artikel saja yang sempat dimuatkan dalam laman blog ini.

Artikel ini ditujukan khusus kepada penduduk Perlis amnya dan pengundi di N12 Tambun Tulang khasnya. N12 Tambun Tulang mempunyai 8,683 pengundi (Melayu: 85.12% Cina: 3.48% India: 1.46% Lain: 9.94%).
Dalam pilihan raya kali ini P3 Arau ditandingi Datuk Dr Haron Din (Pas) dan Datuk Ismail Kassim (BN). Pada pilihan raya 2004 Datuk Seri Diraja Syed Radzlan Syed Putra Jamalullail (BN) hanya menang 3,243 undi mengalahkan Datuk Haron.

Bagi N12 Tambun Tulang kali ini ditandingi Datuk Seri Shahidan Kassim (BN) dan Che Nordin Che Ahmad (Pas). Pada 2004 Shahidan hanya menang dengan majoriti 1,742 undi ke atas Datuk Haron Din.
Saya baru menerima beberapa siri maklumat mengenai peristiwa yang berlaku ketika 'kecoh' Shahidan berjumpa dengan Abdullah Ahmad Badawi di Putrajaya untuk menyerahkan senarai nama calon yang dipilihnya.

Saya akan menulis tiga siri kejadian untuk didedahkan kepada penduduk Perlis dan pengundi di P3 serta N12. Saya akan mulai dengan tiga, dua dan satu kerana siri satu adalah satu pendedahan yang hanya diketahui oleh orang/pengarang kanan dalam sebuah akhbar arus perdana, tetapi tidak diboleh disiarkan atas arahan Ketua Pengarang.

Sebelum memulakan tiga siri ini, saya mahu memberitahu perkara ini:
Ketika membaca tulisan Mufti Kerajaan Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin dalam laman web beliau (klik sini) saya benar-benar terpegun dan 'salute' dengan keberanian beliau mengeluarkan kenyataan.

...If we elect those that have the potential to ruin the ummah, then that is
profoundly sinful alongside Allah. Likewise, the candidates being nominated have to realize that Hell is the ending place of those that are dishonorable and fail to execute their leadership duty and responsibility.
...Therefore, in
selecting candidates regardless whether we are top leaders picking out the names of candidates to compete or commoners casting a vote, we need to remind ourselves of this hadith. The Prophet s.a.w. said, “A man speaks what is
pleasing to Allah and he does not suspect that it will have the result that it
does, and Allah will write for him His good pleasure for it until the day when
he meets Him. And a man speaks what excites the wrath of Allah and he does not suspect that it will have the result that it does, and Allah will write His
wrath for him for it until the day when he meets Him.” (Reported by Malik in
Muwata’). Similarly, in selecting and voting for candidates, although it is
neither spoken nor written but it is in essence written words that give rise to
a tremendous impact.
...I am one of the commoners who are not politicians but
are looking at the various behaviors of those from various political parties.
Some are funny, some clearly lie, some are envious, some go overboard and some manipulate the name of the religion or race for their campaign and many
more.
...From the campaigning style, we can identify the character and party
of the candidate. However, what needs to be reminded is that election season is
not the time to legalize prohibited acts such that a person would feel that it
is acceptable for him to lie, curse, dishonor, insult people without heeding the
limits set by Islam, misuse his possessions and the likes of it.

Dalam laman web Pejabat Mufti Perlis, dalam soal jawab dengan Ustad Jamaluddin, Dr Mohd Asri juga menyatakan mengenai calon yang bertanding:

S: Ciri-ciri calon yang patut seseorang pilih, apakah merujuk kepada kualiti calon, atau parti yang diwakili?

Dr. MAZA
: Saya tidak bersetuju mengundi hanya berdasarkan jenama parti semata. Ini adalah cara fikir yang menghalang proses kemajuan negara. Akhirnya, rakyat menjadi fanatik parti dan tidak menggunakan lagi akal fikiran menilai siapakah yang diundinya. Jika semua pengundi berfikiran demikian maka tidak akan berlaku persaingan kualiti calon. Ini boleh menyebabkan ‘si bodoh' atau ‘perasuah' atau orang yang rendah moralnya akan terpilih dek kerana parti yang diwakilinya. Ini adalah cara fikir yang tidak berdaya saing dan jumud.

S:
Akhirnya, apakah pesanan S.S Dr. kepada rakyat, khususnya umat Islam?

Dr. MAZA
: Sesungguhnya undi yang kita berikan kepada seseorang calon adalah perlambangan kepada diri kita sendiri. Jika kita seorang yang inginkan kebaikan, tentu kita akan memilih mereka yang mampu membawa kebaikan dan kesolehan. Begitulah sebaliknya. Jika kita memilih calon yang buruk dari segi kepimpinan dan agamanya, sedangkan ada yang baik, itulah identiti kita sebenarnya. Sabda Nabi s.a.w dalam hadis al-Imam Muslim: "Ruh-ruh itu adalah tentera yang dihimpunkan; apa yang mereka kenal, maka mereka berpadu. Apa yang mereka tidak kenal, maka mereka bertentangan". Nilailah siapakah yang jiwa dan ruh kita cenderung kepadanya, maka itu nilai ruh kita. Maka, pilihlah berdasarkan calon, bukan parti!

SIRI TIGA - Shahidan dan samseng
KANGAR: Dua wartawan Berita Harian cedera selepas dibelasah
sekumpulan penyokong parti politik ketika membuat liputan pada satu majlis
kempen pilihan raya di Bilik Gerakan Barisan Nasional (BN) Beseri di sini, malam kelmarin. Ketika kejadian, Menteri Besar, Datuk Seri Shahidan Kassim sedang berucap di dalam rumah kedai yang bahagian bawahnya dijadikan bilik gerakan.
(klik sini
)
Wartawan berkenaan adalah Rashidi dan Adha dan kejadian berlaku di bilik gerakan Barisan Nasional di Beseri. Rashidi adalah wartawan sambilan Berita Harian di Kangar dan menjalankan kontrak secara kecil-kecilan. Beliau dikatakan pernah mendapat kontrak kecil dengan bantuan
Shahidan.

Dalam menjalankan tugas sebagai wartawan, Rashidi terpaksa menemui semua pihak tidak kira pemerintah BN atau pembangkang untuk membuat liputan. Rashidi juga perlu bertemu Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad dan calon BN P1 Padang Besar, Datuk Seri Azmi Khalid.

Rashidi dikatakan sudah diberi maklumat oleh rakan-rakannya bahawa Shahidan marah kerana Rashidi juga rapat dengan Radzi. Maka Shahidan 'melepaskan' samsengnya untuk membelasah Rashidi. Adha yang berada bersama dan cuba meleraikan pergaduhan itu juga dipukul.

BN kemudian membuat tuduhan bahawa dua wartawan itu dibelasah oleh orang PAS.
Namun, akhbar Berita Harian dengan berani mendedahkan secara halus seperti di atas bahawa kejadian berlaku di BILIK GERAKAN BARISAN NASIONAL. Logiknya, mana mungkin orang PAS terlibat di bilik gerakan BN.

SIRI DUA - Shahidan dan RM300 juta

Calon P3 Arau, Ismail adalah adik Shahidan. Sudah diketahui bahawa Shahidan mahu meletakkan kroninya dan menjadikan Perlis hak keturunan beliau. Ismail sebenarnya tidak layak untuk menjadi calon mewakili penduduk di kawasan Parlimen Arau. Berdasarkan kepada maklumat yang diterima hari ini - Ismail pernah menunjukkan kepada rakan-rakannya photostat buku akaun Shahidan yang mengandungi RM300 juta.
Mulanya, Ismail hanya membuat cerita kepada rakan-rakan beliau bahawa abangnya mempunyai wang jutaan ringgit, tetapi rakan-rakan ini tidak percaya tanpa melihat bukti. Keesokannya Ismail memanggil rakan-rakan beliau dan menunjukkan photostat buku akun mengandungi jumlah wang RM300.
Ya.. wang yang cukup banyak yang mungkin sudah lama dikumpul ketika di BSN dan Bernas dan
ketika menjadi Menteri Besar.

SIRI SATU - Shahidan dan Marriot

PutrajayaPeristiwa ini diceritakan Shahidan Kassim sendiri kepada seorang wartawan di Hotel Marriot Putrajaya.

Peristiwa ini berlaku ketika semua pemimpin negeri ingin bertemu Pak Lah untuk menyerahkan senarai calon. Shahidan juga datang dari Perlis dengan menyediakan senarainya.

Namun, beberapa hari sebelum itu, Radzi sudah membawa tiga gadis, termasuk lepasan UiTM bertemu Pak Lah untuk membuat pengakuan mengeai hubungan mereka dengan Shahidan. Mereka kononnya mendakwa 'dimainkan' Shahidan untuk mendapat tender projek. Segala-galanya diceritakan kepada Pak Lah yang kemudian membuat keputusan akan menyiasat dan tidak menerima Shahidan sebagai calon pilihan raya.

Shahidan yang mengetahui tidakan Radzi membawa gadis berkenaan menemui Pak Lah dan menceritakan segala-galanya kemudian membuat ugutan terhadap Pak Lah dan Radzi. Beliau sedia tidak dicalonkan dalam pilihan raya kali ini, tetapi akan bergerak keseluruh negara untuk mendedahkan keburukan pemimpin Umno.
Bagi mengelak kejadian lebih buruk dan tersebar cerita buruk mengenai pemimpin Umno, Pak Lah dan Radzi terpaksa menerima Shahidan sebagai calon.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive