KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Jan 28, 2008

"Fuck you !!...Pukimak engkau !!..Babi Komunis !!" - kata polis

Pengalaman ditangkap polis ketika demo Protes
chegubard

Oleh Badrul Hisham Shaharin

PADA 26 Januari 2008 yang lepas kira – kira jam 3.30 petang saya bersama Mohd Azif Mohd Aris, Ketua Angkatan Muda Sepang telah sampai ke Jalan Ampang.

Kehadiran polis bersama kenderaan Polis yang dalam jumlah yang luar biasa telah menyebabkan Jalan Ampang dan kawasan sekitarnya sesak.

Kenderaan yang dipandu Azif telah diletakkan berhampiran Restoran Nasi Kandar Pelita, Jalan Ampang. Ketika baru berjalan sekitar 150 meter dari kenderaan saya terdengar jeritan "tangkap budak tu….tangkap budak tu…dia suspek juga..tangkap cepat"

Sebaik sahaja saya cuba menoleh mencari punca suara itu, dua orang anggota polis merentan kedua tangan saya yang kemudian di ekori oleh beberapa orang anggota yang lain. Beberapa anggota polis menendang dan menumbuk kepala saya.

Saya di bawa ke trak polis, saya bertanya kenapa saya ditahan, tiada yang menjawab sebaliknya saya terus di tolak ke naik. Saya yang tidak puas hati terus menjerit "Hidup rakyat!!..Hidup Rakyat..!!"

Maki hamun

Beberapa orang anggota polis telah naik ke trak dan cuba menolak saya ke dalam kandang yang berpagar dalam trak. Seorang anggota Polis yang bervest kuning telah menerjah ke dalam trak sambil menendang dan memukul saya.

Dia juga mencarut dan memaki hamun seperti hilang akal. Dia menjerit "Fuck you !!...Pukimak engkau !!..Babi Komunis !!". Perkataan itu disebut berulang ulang kali. Ramai yang berada di tempat kejadian menyaksikan kejadian tersebut.

Dalam trak yang sama juga terdapat ramai tahanan lain antaranya ialah Dr. Nasir Hashim (Presiden PSM) dan Syed Jaymal (wartawan Malaysiakini). Kami dibawa ke IPK KL. Sampai di perkarangan IPK KL, seorang pegawai polis berpangkat L/Kopral dengan tiba tiba memohon maaf dan merayu agar kami tidak ganas.

Dia berkata " Encik – encik saya betul betul mohon maaf saya tak salah bukan saya yang tangkap…saya juga cari makan…harap encik – encik semua jangan kasar dan ganas…turun dan jalan perlahan ikut anggota polis….."


Serentak dengan itu kami ketawa….Dr. Nasir terus menyindir sambil berkata berkata "Takpa lah saudara ..kami tahu polis hanya makan gaji …ikut arahan ….bukan ikut undang undang…kami ni bukan pengganas..kami takkan lari, kami bukan penakut..kalau kami penakut kami tak turun bela rakyat lawan BN yang zalim…kalau kami nak mengganas kami tak pilih jalan aman ini…"

Kami ditempatkan di cafeteria, IPK KL. Semua yang belum dirampas kad pengenalan diminta menyerahkan kad pengenalan.

Minta serah kad pengenalan

Seorang anggota polis mendekati saya meminta diserahkan kad pengenalan. Saya menegaskan tidak akan menyerahkan kad pengenalan atau memberikan sebarang kerjasama sehingga ada pegawai polis menjelaskan kenapa saya ditahan.

Beberapa minit datang seorang pegawai polis berpangkat c/inspector dia mengatakan saya boleh tidak menyerahkan kad pengenalan tetapi harap bagi kerjasama dengan memberikan nama.

Saya sekali lagi menegaskan bahawa saya tidak akan berkerjasama selagi saya tidak diberitahu kenapa saya ditahan dan diperkenalkan pegawai yang menahan saya.

Pegawai Polis yang bertanyakan nama saya itu mengatakan beliau tidak terlibat dalam operasi hanya menjadi pegawai perakam. Saya menegaskan kalau tak tahu dan tak ada kena mengena jangan sibuk…saya tak nak cakap dengan orang yang tidak tahu…

Selepas beberapa minit datang sekumpulan anggota polis mengugut untuk membuat pemeriksaan dan merampas kad pengenalan. Saya menegaskan kepada mereka bahawa mereka tidak ada hak membuat pemeriksaan ke atas saya.

"Tanya bos dulu"


Saya hanya menyerahkan barang – barang jika saya di lokap. Saya memberitahu jika mereka nak juga membuat pemeriksaan perlu mengeluarkan borang selongkar dan perlu ada pegawai kanan yang menandatangani borang tersebut. Mereka kelihatan keliru dengan penegasan saya dan mengatakan "ok kami akan Tanya bos kami dahulu"

Ketika yang sama S Arutchelvan dibawa terus ke lokap polis.

Lebih kurang jam 5.20 petang saya bangun dan berjumpa dengan salah seorang pegawai polis menyatakan saya ingin membuat laporan polis. Mereka meminta saya tunggu kerana semua pegawai sibuk. Jam 5.40 petang saya sekali lagi bertemu dengan pegawai polis menyatakan saya hendak membuat laporan polis.

Pegawai tersebut menyatakan "nak buat report pasal apa…? Nanti lepas semua selesai baru buat report…boleh buat dekat mana mana balai..?"

Tindakan polis jelas tidak memahami dan menghormati undang-undang. Tahanan berhak membuat laporan inikan pula saya yang tidak pasti lagi statusnya. Saya terus dengan suara yang tinggi meminta hak saya untuk membuat laporan polis.

Jam 5.45 petang saya dibenarkan menulis sendiri laporan polis. Saya telah membuat aduan terhadap OCPD Dang Wangi, pegawai yang membuat tangkapan dan pegawai polis yang memukul dan mengeluarkan kata kata kesat. Dalam laporan tersebut saya juga menjelaskan mengenai tangkapan saya yang tidak mengikut prosedur dan mencabuli hak saya. Saya menjelaskan juga saya tidak akan memberikan sebarang kerjasama.

6.30 petang saya dipanggil bertemu dengan Pegawai (3paku) bernama Izani. Beliau memperkenalkan diri sebagai Pegawai Penyiasat terhadap laporan Polis saya dan akan merakamkan percakapan saya.

Sehingga jam 9.00 malam saya dihalang meninggalkan bangunan IPK KL tanpa diberikan sebarang alasan saya sudah hilang sabar !!

Saya berjumpa dengan pegawai penyiasat laporan polis saya, Izani. Saya meminta penjelasan kenapa saya ditahan. Beliau meminta saya bersabar sekejap untuk dia rujuk ke bosnya.

Enggan beri kerjasama

Beliau minta saya tandatangan dokumen ….tanpa melihat apa dokumen tersebut saya menegaskan dengan suara tinggi saya tidak akan beri sebarang kerjasama !!

Jam 10.00 malam saya dipanggil Izani dia mengatakan saya akan dihantar ke Hospital untuk pemeriksaan doktor. Saya berkeras tidak mahu kerana saya tidak cedera.

Saya dibawa berjumpa 'bos' kepada Izani yang memakai tanda nama Chan. Dia mengatakan akan 'kononnya' bertindak terhadap report saya. Saya mengatakan saya tak peduli semua itu tetapi apa yang saya hendak tahu sekarang kenapa saya ditangkap…?? Saya katakana saya sudah hilang sabar jika tidak ada alasan munasabah dan masih gagal perkenalkan siapa yang menangkap saya saya akan balik sekarang.

Chan dengan selamba mengatakan "ok anda dilepaskan tanpa syarat"….. Saya benar benar terperanjat…… apa sudah jadi dengan Malaysia…….???

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive