KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Feb 1, 2008

Khir Toyo dan calon nya

sangkelembai2006

Dewan Rakyat bukannya Parlimen seperti yang disebut oleh orang yang tak baca Perlembagaan Malaysia yang akan dibubarkan bila-bila dari sekarang bagi laluan untuk di adakan PRU- Pilihan raya Umum yang ke 12 dan seterus nya menyerahkan balik kepada rakyat untuk memilih satu Parti atau kumpulan orang yang boleh dipercayai mentadbirkan negara untuk jangka masa lima tahun ke hadapan.

Sudah banyak dikatakan oleh Pembesar Parti Politik, sama ada yang bernama UMNO dan rakan sekutunya dalam Barisan Nasional yang mengandungi 13 Parti lain atau juga Parti Pembangkang yang bergabung atas nama Barisan Alternatif dalam soal menentukan calon - calon yang bertanding. Dan jika di persetujui oleh Raja dan Yang Di Pertua Negeri, Dewan Undangan Negeri juga akan turut dibubarkan bagi tujuan yang sama.

Di peringkat Persidangan Dewan Rakyat, persidangan nampaknya kerap berlaku dan akan memakan masa yang panjang. Persidangan menjadi panjang kerana Dewan bersidang hanya 4 hari dalam seminggu dan tidak seperti mula-mula Dewan Rakyat diwujudkan, bukan sahaja Persidangan lima hari dalam seminggu tetapi waktu bermula Dewan mulai jam 9 pagi dan berakhir 5 petang tetapi sekarang bermula jam 10 pagi dan tamat jam 5 petang.

Sebilangan besar ahli-ahli Dewan Rakyat tidak diketahui orang atau pengundi bahawa banyak antara mereka yang tidak hadir di dalam Dewan semasa persidangan berlangsung terutama yang memegang jawatan sebagai anggota pentadbiran awam. Kalau BN berani dan telus, sila bentangkan secara terbuka jumlah hari Dewan bersidang dan jumlah kehadiran. Yang sudah pasti kehadiran yang paling sikit ialah “Saya Perdana Menteri” yang mungkin sampai kiraan 50 kali hadir pun susah hendak mencapai dalam lebih dari empat tahun Dewan sudah bersidang.

Dari itu apakah ukuran yang Abdullah Hj Ahmad untuk mengekal calon-calon untuk bertanding semula bila mana dia sendiri jarang hadir ke persidangan Dewan Rakyat dan jika hadir pun kerana hendak menjawab soalan dan jauh sekali untuk hadir dan mendengar pandangan sama ada cadangan atau kritikan dasar-dasarnya.

Jauh bezanya di zaman Tunku Abd Rahman dan Tun Razak Hussein yang boleh dikatakan akan hadir dalam persidangan Dewan Rakyat walau pun tidak memberi apa-apa jawapan soalan Dewan Rakyat, sebaliknya hadir untuk mendengar pandangan-pandangan ahli Dewan Rakyat, tidak kira Parti pemerintah atau pembangkang. Itu sebab kesemua soalan dapat ditangkis dengan mudah oleh Tunku Abd Rahman dan kerajaannya kerana kesemua Menteri yang berkenaan berada dalam persidangan Dewan semasa ahli Yang Berhormat membahaskan usul-usul. Di zaman Tun Dr Mahathir Mohamed pula walau pun dia tidak hadir di Persidangan Dewan Rakyat tetapi laluan rakaman secara langsung dipasang di Pejabatnya sama ada semasa di Jalan Dato Onn atau pun Perdana Putra.
more...

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive