KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Apr 30, 2008

Keupayaan syarikat lebih utama dalam pemberian tender - PM

utusanloya - "Tidak semestinya tender-tender itu diberikan kepada cadangan yang terendah sekali, ia mesti dilihat dari segi kemampuannya untuk menyelesaikan projek ini,” kata Perdana Menteri ketika menjawab soalan Ketua pembangkang Datin Seri Wan Azizah Ismail (PKR-Permatang Pauh) pada persidangan Dewan Rakyat di sini, hari ini.

"(Tetapi) kadang-kadang mereka juga bising kenapa tender yang rendah tidak diberi keutamaan. Ada macam-macam persoalan dan andaian yang dibuat oleh pelbagai pihak kononnya ada penipuan disebabkan perkara ini,” katanya.

Wan Azizah meminta kerajaan menyatakan komitmennya dalam melaksanakan tender terbuka dan jenis serta justifikasi projek melebihi RM10 juta ke atas yang masih dibuat secara rundingan atau tender tertutup selepas hari tersebut.

Abdullah berkata kerajaan juga tidak akan mengutamakan cadangan yang mengemukakan harga yang terlalu tinggi.

Katanya Jabatan Kerja Raya telah menetapkan apakah kriteria yang diperlukan dalam proses pemberian sesebuah tender.

Abdullah berkata kerajaan sentiasa meneliti setiap cadangan yang dikemukakan oleh sesebuah syarikat bagi memastikan projek tersebut dapat dijalankan dengan baik sekaligus dapat menjana ekonomi negara.

Manakala, jumlah projek yang telah diluluskan di bawah Rancangan Malaysia Ke-sembilan (RMK9) berjumlah RM165 bilion, termasuk RM63 bilion atau pun 38 peratus yang ditawarkan adalah secara runding terus dan selebihnya ditawarkan secara tender. more...

No2umnO - Keupayaan syarikat .... ? Hmmmm... patutlah Patrick Badawi dapat tender projek Masjid Kristal yang senget kiblat tu ...... Berupaya kata nye.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive