KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Apr 30, 2008

Nyamuk 'pendekar' bawa ancaman

sm mohd idrisMalaysiakini - (...) Oxitec Ltd, sebuah syarikat Britain, dan Institut Penyelidikan Perubatan (IMR) dilaporkan sedang merancang melepaskan jutaan nyamuk "pendekar" - yakni spesies jantan Aedes aegypti yang telah diubah genetiknya - di Pulau Ketam, Selangor untuk menguji keberkesanan kawalan biologi tersebut.

Sambil menyatakan bantahan kerasnya, presiden SAM S M Mohamed Idris berkata apabila organisme yang diubah bakanya dilepaskan ke alam sekeliling, ia tidak boleh lagi ditarik balik seumpama barangan yang dipasarkan.

"Kami mendesak kerajaan menghentikan semua kajian tentang aedes yang diubah genetiknya, termasuk ujian di lapangan, dan menyalurkan dana dan usaha kajian ke arah kaedah-kaedah mesra alam untuk mengawal denggi," katanya.

"Jika ia bercampur dan membiak silang dengan hidupan lain yang sama, atau lebih, berbahaya dengan aedes, tidak ada jalan untuk kita menghalang proses ini," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

"Oleh itu, kita seharusnya sangat berhati-hati dan mengambil prinsip berjaga-jaga sebelum kita campur tangan dalam proses alam." more...

No2umno - Dulu Malaysia tak der pekerja asing. Untuk pembangunan dan kemajuan, maka di bawa masuk pekerja dari Indonesia, bangladesh, India dan macam macam spesis lagi. Kononnya untuk bantu pengusaha tempatan. Bila pendatang dah ramai, orang dalam tak dapat kerja kerana di monopoli dek warga asing. Bila nak tarik balik, semua jadi pening. Ada yang kata jangan, ada yang kata boleh. Yang jadi mangs adalah rakyat tempatan. Ehhhhh ....... Cerita ni ada kaitannya ke dengan isu nyamuk ni?

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive