KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Apr 30, 2008

S'gor bantah projek nyamuk 'pendekar'

estate worker suhakam chairman resignation 080207 xavier jayakumarMalaysiakini - Sebuah syarikat Britain dan Institut Penyelidikan Perubatan (IMR) dilaporkan sedang merancang melepaskan jutaan nyamuk "pendekar" - yakni spesies jantan Aedes aegypti yang telah dijuruterakan genetiknya (GE) - di Pulau Ketam, Selangor untuk menguji keberkesanan kawalan biologi tersebut.

Mengulas laporan media tentang rancangan tersebut, pengerusi jawatankuasa tetap kesihatan Selangor menyifatkan ujikaji itu "hentam keromo dan tidak terkawal dengan teknologi yang berbahaya."

Kerajaan negeri membantah, kata Dr Xavier, kerana ujian-ujian lepas terhadap serangga GE telah menunjukkan kegagalan.

"Semua kajian IMR sebelum ini dijalankan di persekitaran yang dikawal sepenuhnya, maka tidak terdapat cara menilai mudarat ekologi dan dampak alam sekitar jangka panjang melepaskan nyamuk GE itu," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

IMR, sebuah institut bawah Kementerian Kesihatan, dengan kerjasama syarikat Oxitec Ltd, yang ada hubungan dengan Universiti Oxford, dilaporkan bercadang melepaskan nyamuk-nyamuk "pendekar" itu akhir tahun ini atau awal tahun depan. more...

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive