KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Mar 26, 2008

Penyelewengan Idris sampai ke pengetahuan Tuanku Mizan

SinarSeharian

Maklumat sulit mengenai penyelewengan Dato Idris Jusoh dikatakan telah sampai ke pengetahuan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Terengganu, Tengku Mizan Zainal Abidin.

Beberapa pihak yang tidak berpuas hati dan tidak tahan dengan tindak tanduk Dato Idris yang begitu tamak mengaut keuntungan dari peruntukan wang ehsan yang berbilion ringgit itu kepada Duli Tuanku Sultan. Aduan yang sama katanya telah dihantar ke Biro Pencegah Rasuah (BPR).

Merurut sumber Istana, aduan tersebut dipersembahkan kepada Duli Tuanku Sultan kerana mereka percaya bahawa Tuanku Sultan memahami hakikat ini dan akan bertindak tegas menolak percalonan Dato Idris sabagai Menteri Besar sekiranya Barisan Nasional memenangi pilihanraya umum yang akan datang.

Antara penyelewengan terbaru yang dilaporkan termasuklah tuntutan VO (Variation Order) Masjid Kristal yang asalnya RM80 juta menjadi RM200 juta lebih. Juga turut didakwa adalah tuntutan VO stadium dari RM180 juta menjadi hampir RM300 juta.

Semua wang tuntutan ini difahamkan telah diluluskan kepada Kontraktor berkenaan yang kemudiannya dipulangkan kembali ke akuan peribadi pihak tertentu yang menjadi proksi dan kroni. Alasan diberikan kepada kontraktor kononnya wang tersebut untuk “Political Fund” tetapi semua wang yang diambil terang-terang itu dibolot untuk diri sendiri.

Dimaklumkan juga bahawa Kontraktor-kontraktor yang berkenaan berbuat demikian dalam keadaan berbuat demikian dalam keadaan dipaksa. Walau merekalah nantinya yang akan menangung akibat buruk, dan mereka sekarang diburu ketakutan memandangkan kes tersebut sudah sampai ke meja BPR, Dato Idris mungkin boleh terlepas, tetapi mereka akan menghadapi masaalah besar. Nama tercemar dan bisnes pun akan terganggu. Tetapi mereka tidak ada pilihan kerana tuntutan VO itu bukan kehendak mereka tetapi dipaksakan ke atas mereka dan dengan mudah diluluskan. Peruntukannya di ambil dari Tabung Ehsan.

Diperinkat awal mereka mungkin bergembira kerana dapat duit percuma, tetapi melihatkan jumlah yang diambil oleh krone dan proksi jauh lebih banyak dari keuntungan mereka dan merasakan dari mereka ditipu, kini knotraktor berkenaan sudah mula marah. Mereka juga meluat dengan sikap tidak malu dan tamak Dato Idris.

Maklumat dari sumber yang rapat dengan BPR juga menunjukkan kes tersebut telah dibuka dan dijangka akan dimulakan siasatan selepas pilihanraya umum nanti.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive