KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Dec 12, 2007

Anwar palu gendang perang terhadap Abdullah?

Oleh Wartawan KLpos.com

BOLEH dikatakan kenyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai telah tiba di penghujungnya adalah kritikan paling keras yang pernah dibuat terhadap Anwar terhadap Abdullah sejak dibebaskan dari penjara pada 2004. Jika sebelum ini, Anwar sering didakwa 'perlahan' ketika menyuarakan kritikan terhadap Abdullah. Beberapa kejadian akhir-akhir ini menukar rentak bekas orang nombor dua negara itu.

Bermula dengan perhimpunan Bersih 10 November lalu, Anwar dilihat sudah melaungkan kembali kata-kata keramat 'reformasi'.

Dan terbaru, Anwar berterus-terang mengatakan tindakan melampau terhadap anggota pembangkang, peguam dan aktivis masyarakat kebelakangan ini petanda kepimpinan Abdullah Ahmad Badawi semakin goyang dan sudah sampai ke penghujungnya.

Apakah ini petanda bahawa Anwar sudah dapat 'angin' untuk 'berlengan' dengan Abdullah sehingga beliau menukar rentak menghadapi orang nombor satu itu?

Jika sebelum ini, dalam pilihanraya kecil Ijok terutamanya, Anwar dilihat banyak menumpukan serangan kepada Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Najib Tun Razak, sehingga ada cakap-cakap Anwar dan Abdullah ada deal, tapi melihat perkembangan terbaru ini, pasti ramai ahli pembangkang menarik nafas lega.

Anwar nampaknya sudah memalu gendang perang menentang Abdullah.

Menurut Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu, rakyat Malaysia turun ke jalan untuk turut serta dalam perhimpunan aman untuk mendesak perubahan sistem pilihan raya dan kerajaan telah bertindak balas dengan menggunakan ancaman ISA untuk menakut-nakutkan pimpinan masyarakat.

"Di Malaysia, rasuah terus menular di kalangan pimpinan UMNO dan BN. Keyakinan orang ramai terhadap sistem kehakiman telah punah. Jenayah telah meningkat. Ekonomi semakin lesu dan media perdana kawalan UMNO-BN masih dikuasai kerajaan," katanya.

Anwar yang baru tiba dari lawatan rasmi di luar negara turut melahirkan rasa kecewa beliau terhadap tindakan pegawai Imigresen yang menahan beliau di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

Menurut Anwar, sebaik sahaja beliau tiba di KLIA tiba beliau ditahan oleh pegawai Imigresen yang memaklumkan bahawa namanya telah timbul dalam “senarai yang disyaki”.

"Tiada penjelasan tambahan yang diberikan. Setelah itu paspot saya dikembalikan dan saya meninggalkan lapangan terbang," kata Anwar.

Jelas Anwar lagi, kerajaan menggunakan alasan keselamatan awam, untuk menahan pimpinan pembangkang dan badan bukan kerajaan.

"Tindakan melampau ini petanda jelas kepimpinan Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi sudah sampai ke penghujungnya," kata beliau.

Polis tahan pemimpin pembangkang di luar Parlimen

Sementara itu, dalam kejadian di Parlimen pagi semalam, polis menahan 29 orang di beberapa lokasi, termasuk Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua yang membolosi sekatan polis di laluan utama menghala ke bangunan Parlimen.

Tian Chua yang menaiki sebuah kereta dilaporkan membolosi sekatan polis di di Jalan Parlimen, berhampiran pintu masuk utama ke Parlimen, sementara seorang lelaki yang bersamanya di dalam kenderaan tersebut turut ditahan.

Menurut saksi, polis mengepung kereta Tian Chua dan membawanya keluar sebelum menahannya pada kira-kira 10.40 pagi. Seorang lagi yang berada dalam kereta tersebut, turut ditahan.

Chua tidak berhenti di sekatan jalanraya itu dan berkeras untuk meneruskan perjalanannya sebelum polis menahannya.

Kira-kira 10 minit kemudian, aktivis Arutchelvan dan seorang individi ditahan, juga ketika cuba melepasi benteng polis. Para pemimpin PAS pula ditahan tidak jauh dari situ sejurus kemudian.

Turut ditahan ialah Setiausaha Agung PKR, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Ahli Jawatankuasa PAS, Dr Dzulkifli Ahmad; Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat, Dato' Mustafa Ali; penganalisis pilihan raya Malaysia, Wong Ching Huat; Koordinator Suaram, Yap Swee Seng serta beberapa lagi.

Tian Chua dibawa ke Mahkamah Sesyen Jalan Duta Kuala Lumpur.

Menurut sumber, beliau bagaimanapun dibebaskan jam 9.00 malam semalam.

Suara rakyat cuba dimatikan

Sementara itu, Ketua Penerangan PAS, Mahfuz Omar dalam kenyataannya berkata, PAS berasa amat kesal di atas apa yang berlaku kerana perkara seperti ini sepatutnya tidak disekat lebih-lebih lagi adalah menjadi hak rakyat untuk berhimpun secara aman.

"BERSIH tidak merancang untuk mengadakan keganasan atau rusuhan, sebaliknya merancang untuk bertemu dengan Perdana Menteri secara aman di Parlimen bagi menyerahkan memorandum rakyat," kata Mahfuz.

Menurutnya, PAS bimbang jika keadaan ini terus berlaku, pemerintah kuku besi hari ini akan berkata kepada rakyat, "I am the State" seperti yang diucapkan oleh Raja Louis XIV di Perancis pada abad ke-17 dahulu. Di sinilah bermulanya penindasan besar-besaran regim zalim dan angkuh ke atas rakyat.

"PAS melihat apa yang berlaku di Parlimen pada hari ini adalah suara rakyat yang datang ke satu institusi tertinggi rakyat iaitu Dewan Rakyat bagi menyampaikan suara hati mereka," kata beliau.

Foto
Gaya Tian Chua ketika hendak dibawa ke kenderaan polis

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive