KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Mar 3, 2008

Kalau tipu, 9 Mac 8.30 malam kita berhimpun lagi!!

penarikbeca

Ada di Pantai Timur semula selepas balik Taiping kerana pemergian kakak yang sangat dikasihi. Saya merayu belas kasihan Allah s.w.t. kepadanya - dan kepada kita semua. Terima kasih yang tidak terhingga kepada semua yang sudi mendoakan kak saya.

Semalam dengan Abang Mat (Naib Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu). Bila saya SMS (tak berani call, takut dia tengah ceramah) nak jumpa dia, dia call balik. "Hang tunggu aku, sat gi kita minum-minum di Rusila".

Bila saya kata saya dengan Black, dia suka sangat.

Saya pun ambil keputusan buat kerja bodo. Saya tunggu dia betul-betul sebelah pintu gerbang Masjid Rusila - kubu PAS. Banyak mata yang memandang ke arah kereta yang berhenti di sebelah pintu gerbang itu. Beratus-ratus orang di situ. Kira-kira 90 peratus anak-anak muda. Lebih 90 peratus tak berkopiah putih.

Black kata kat saya, "bakaq, kalau depa mai kerumun kita, naya kita!". Walaupun saya tidak fikir langsung mereka akan buat gitu, saya sengaja jawab, "Kena rebus kita malam ni!"

Memang, walaupun mengatur salam dan kata-kata yang penuh sopan, dua tiga orang datang bertanya kami, datang dari mana dan nak pergi ke mana?

Saya tak gentar sedikitpun. Takut apa, saya pun "orang situ" jugak. "Tunggu Abang Mat," itulah jawapan saya setiap kali mereka bertanya.

Tetapi Black dan saya dapat rasa, mereka tetap curiga.

Apabila datang seorang lagi bertanya, sambil menjawab kepadanya saya terus call Abang Mat. "Cepat la oii! Ni dah ramai datang dok tanya ni". Sahabat dari Rusila yang bertanya itu tergelak kecil. Mungkin dia lega kerana kami bukan nak "buat hal" di situ. Tetapi dia tidak juga beredar jauh dari kami.

"Sat gi aku sampai situ, aku nak suruh depa kepung hang. Siap hang!" jawab Abang Mat kepada saya.

Sampai-sampai, keluar ja dari kereta, Abang Mat terus keriau panggil saya. Lepas tu, barulah saya betul-betul jadi "orang situ".

Adakah orang-orang "tempat saya" itu garang-garang dan terlalu curiga kepada orang lain? Garang tu tak terasa pulak. Kalau curiga, memang patut. Saya bukan jenis berkopiah putih dan hampir tak pernah begitu kecuali ke masjid (nak kata tak pernah langsung tak berani pulak, takut-takut ada. Tapi, rasa-rasa tak pernah langsung). Serban jubah tak payah cakaplah. Saya belum layak untuk semua itu.

Ah, jangankan serban jubah, baju Melayu pun saya tak ada. Masa kahwin 1987 dulu pun, pinjam baju Melayu adik saya.

"Kalau depa risau kita ni sapa pun memang patut, bakaq. Aku rambut panjang, hang pulak botak. Depa pun tertanya-tanya, ntah sapa-sapa kita ni," kata Black kepada saya.

"Saye ni lame doh nak tkcing, tapi dok berani masuk," kata saya kepada sahabat yang bertanya tadi sebaik sahaja masuk ke halaman masjid. Dia tergelak tengok saya.

Ratusan yang berkumpul tadi sudah pun berkumpul dalam masjid, di bahagian luar ruang utama untuk bersolat jemaah. Jalan ke bilik air pula terpaksa melintas di hadapan mereka.

Sambil bersembang, saya ikut belakang Abang Mat. Dia pun nak ke bilik air juga. Sebaik sahaja mereka tengok Abang Mat masuk, bergegar kesunyian malam (kira-kira pukul 2.00 pagi - kira malamlah senang) dengan takbir penuh semangat, "Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar!"

Meremang roma saya. "Nanti sat, nak tekencin sat!" kata Abang Mat kepada mereka. Serentak mereka tergelak.

Patutlah Abang Mat nak jumpa di Rusila. Rupa-rupanya dia ditugaskan memberi motivasi kepada pemuda-pemuda itu. Motivasi jam 2.00 pagi!

Memanglah, meremang roma bila dengar motivasi Abang Mat. Tetapi, yang paling bersemangat ialah bila beliau berkata, "Hari mengundi, pagi-pagi lagi kita akan bersedia di tempat mengundi. Sekali ni kita bukan takat baca Ayat Kursi, tapi kalau kita jumpa pengundi hantu, kita pakat kerumun, kita pakai kerusi!" Lagi sekali bergegar kesunyian malam dengan gema takbir.

Selesai motivasi itu, saya terlebih dahulu menuju ke kereta yang diletakkan di sebelah pintu gerbang Masjid Rusila tadi. Walaupun, saya dah agak Abang Mat akan naik dengan kami dan bukan kereta rasmi calon PAS Kuala Terengganu, saya duduk depan sebelah pemandu. Black yang bawa kereta.

Tapi ke belakang juga selepas itu. Memang dak agak dah, Abang Mat akan naik dengan kami.

Bila saya tanya mengenai pemuda-pemuda yang berkumpul untuk mendengar motivasinya tadi, Abang Mat terus jawab, "Tu baru tiga cawangan tu!"

Terkejut Black dan saya. "Baru tiga cawangan?! Ingat beratus-ratus macam tu dari seluruh Marang".

Selepas minum-minum dengan Abang Mat dan sahabat-sahabat yang lain, Black dan saya meneruskan perjalanan. Kerja! Kerja!

Adakah Tok Guru (Haji Abdul Hadi Awang yang bertanding kerusi Parlimen Marang dan kerusi DUN Rhu Rendang) dan Abang Mat akan menang?

Kalau tak tipu dan kalau tak ada pengundi hantu, insya Allah menang!

Dah habis tulis? Belumlah!

Sebenarnya, yang saya nak tulis bukan fasal pertemuan dengan Abang Mat. Yang saya nak tulis ialah, perjuangan 10 November belum berakhir. Perjuangan "baju kuning" belum berakhir.

Kalau kita dapat rasa mereka tipu lagi, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tipu lagi, selepas kita berehat sedikit pada siangnya, pukul 8.30 malam kita berkumpul beramai-ramai di Pasar Seni (Central Market), Kuala Lumpur. Perjuangan dan perhimpunan aman mesti diteruskan!

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive