KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Mar 11, 2008

KHIR TOYO: KOLEKSI CERITA MENARIK

Khir selamat buat sementara waktu, tapi belum tentu untuk selamanya
detik.daily
Oleh : Wartawan Detikdaily 2002

SHAH ALAM: Maklumat baru mengenai kes rasuah Dato' Seri Dr Mohd Khir Toyo yang disampaikan Ahmad Lutfi Othman di Ibu Pejabat Badan Pencegah Rasuah, Putrajaya, Selasa lalu, kembali menghangatkan isu sensasi ini meskipun umat Islam kini lebih disibukkan dengan persiapan menghadapi Aidilfitri.

Sebelum itu, khabar-khabar angin mengatakan Dr Khir yang mengambil cuti sakit sehingga 3 Disember lalu dikatakan akan terus bercuti panjang. Bagaimanapun berita angin itu ternyata tidak berasas apabila Khir mula bertugas sehari selepas itu dan tidak ada tanda-tanda beliau kini dalam tekanan. Difahamkan, isu rasuah beliau dapat dikendalikan seperti yang dirancang. more...

Khir Toyo tidak bercakap di Dewan Undangan Negeri Selangor
detik.daily
Oleh : WARTAWAN DETIKDAILY

SHAH ALAM: Aktivis media, Ahmad Lutfi Othman, yang membuat laporan ketiga kes rasuah Menteri Besar Selangor, Dato' Seri Dr Mohd Khir Toyo, Selasa lalu di Ibu Pejabat Badan Pencegah Rasuah di Putrajaya telah diminta memberi keterangan lanjut Jumaat lalu, 7 Disember jam 9.30 pagi.

Penguasa Azni Yahaya dari Pejabat BPR Shah Alam merakamkan keterangan Lutfi ekoran penemuan bukti terbaru kes rasuah Khir Toyo yang membabitkan penawaran tapak banglo oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

"Segala-galanya berjalan lancar dan pihak BPR Selangor saya lihat bersungguh-sungguh menyiasat kes ini, meskipun ianya membabitkan Menteri Besar Selangor," kata Ahmad Lutfi selepas selesai ditemubual Azni, sejam kemudian. more...


Khir Toyo perlu menjawab isu tapak banglo Bandar Baru Bangi
detikdaily
Oleh : ILIAS KAMARUDIN

Berikut adalah beberapa maklumat asas tentang dakwaan amalan rasuah Khir Toyo mengenai tawaran tapak banglo PKNS di Seksyen 2 Tambahan, Bandar Baru Bangi:

1. No. Lot: 14, Jalan 2/1G

2. Luas Lot: 22,863 kaki persegi

3. Harga untuk tawaran pertama pada 13 Februari 2001: RM20.00 skp

4. Harga untuk tawaran kedua pada 12 Mei 2001: RM10.00 skp

5. Dr Khir pada 31 Oktober 2001, di persidangan Dewan Undangan Negeri Selangor, menafikan beliau menerima dua tawaran berbeza itu dan menafikan beliau membeli tanah yang ditawarkan PKNS itu kerana tidak mempunyai wang yang cukup. Ternyata penafian Khir itu satu pembohongan! More...


Satu lagi pekong terdedah di Selangor
/n32.blogspot

Semalam majlis angkat sumpah ahli-ahli Majlis Perbandaran Kelang telah ditangguhkan sekali lagi. Ini kerana pihak MPK menerima arahan dari kerajaan negeri bahawa majlis itu tidak boleh diadakan sehingga diselesaikan apa sahaja masalah berhubung ahli-ahli majlis berkenaan yang masih tertangguh(terutama yang hamper sama dan berkait dengan kes Zakaria Md Deros).

Sementara itu semasa artikel ini ditulis pihak penguatkuasa MPK sedang merobohkan (bukan ISTANA) tetapi DZ Satay House milik Zakaria Md Deros yang dibina secara haram atas tanah kerajaan.

Belum pun reda kes-kes kemungkaran politik yang melibatkan orang-orang kanan Umno dan BN ini, kini timbul pula cerita baru. Kali ini melibatkan anggota EXCO dari MIC pula. ADUN Ijok (ADUN 4 penggal) K.Sivalingam dikatakan telah membina sebuah restoran yang telah beroperasi selama hampir 3 tahun tanpa memperolehi kelulusan bagi bangunan yang dibinanya itu dari pihak Majlis Bandaraya Shah Alam.
More...


Kes Zakaria: Mengapa kita harus bersedih
n32.blogspot
Saya sedih melihat sidang akhbar ADUN Pelabuhan Kelang, Zakaria Md Deros yang disiarkan TV semalam dan mendapat tempat utama dalam akhbar-akhbar tempatan hari ini.

Sedih bukan kerana saya bersimpati dengan ADUN yang tercalar buruk imejnya lantaran skandal ISTANA beliau di Pandamaran itu serta akhlaknya yang buruk yang didedahkan oleh pihak istana. Tetapi saya sedih kerana satu negara termasuk mungkin sebahagian dunia dapat melihat inilah rupanya seorang pemimpin Melayu yang beragama Islam.

Beliau terang-terangan telah melanggar undang-undang dalam keadaan beliau seorang penggubal undang-undang (selaku ADUN) dan seorang ahli majlis tempatan. Beliau mampu berbelanja jutaan ringgit untuk membina sebuah mahligai dalam keadaan hanyalah sebagai seorang bekas buruh KTM (yang diakuinya sendiri) serta bekas Senator dan kini ADUN yang jumlah pendapatnnya termasuk pencen tidak pun mencecah angka RM10,000 sebulan.
More...

MB tidak tahu apa yang dicakapnya
n32.blogspot

Terbukti MB Selangor Khir Toyo tidak cekap dan HANDS ON dalam banyak perkara yang melibatkan pentadbiran dan pengurusan kerajaan negeri. Beliau gagal menangani isu ISTANA Zakaria Md Deros dengan meyakinkan sehingga Tuanku Sultan terpaksa campurtangan dan MT Umno pun dikhabarkan bercadang membincangkannya.

Dalam kes ahli-ahli majlis yang gagal menjelaskan cukai taksiran dan memohon kelulusan pihak PBT sebelum membina atau melakukan penambahan ke atas bangunan masing-masing yang sedia ada, Khir sekadar menasihatkan mereka agar segera mematuhi dan menjelaskan apa yang patutu jika tidak kerajaan negeri akan ambil tindakan. Tidakkah kegagalan atau keenganan ini mereka sesuatu yang bertentangan dengan undang-undang dan peraturan, lalu mengapa nasihat-nasihat lagi? Kalau terkena atas rakyat jelata, cepat sahaja tindakan diambil tanpa belas kasihan, mengapa ahli-ahli majlis diberi keistimewaan? more...

Selangor Maju bergelora dengan kemungkaran
n32.blogspot.com

Pada 31 Ogos tahun 2005 lalu, kira-kira setahun lebih yang lalu dengan teramat ghairahnya Menteri Besar Selangor Dr Khir Toyo telah mengisytiharkan, tanpa mengguna pakai penanda aras dan ukuran bertaraf antarabangsa , bahawa Selangor adalah sebuah Negeri Maju.

Ini bermakna Selangor mencapai status MAJU 15 tahun terlebih awal dari apa yang dirancangkan untuk Negara sendiri melalui Wawasan 2020.

Kini 14 bulan telah berlalu apa khabar Selangor Maju?

Skandal melibatkan PBT seluruh Selangor semakin menjadi-jadi. Pembaziran dalam membelanjakan hasil PBT begitu ketara. Ada pihak PBT yang membawa ahli-ahli majlisnya ke luar Negara kononnya untuk melawat sambil belajar sedangkan kos menghantar seorang pegawai kanan majlis lebih efektif dan menjimatkan. more...


MIC dituduh ambil wang pembeli rumah
malaysia-today
Oleh: Faisal Mustaffa

KUALA LUMPUR: MIC didakwa melakukan penipuan kepada pembeli rumah kos rendah di beberapa projek yang dimajukan oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) sejak 1999.

Beberapa individu dilantik oleh MIC untuk mengutip wang pendahuluan pembelian rumah dari kalangan pekerja-pekerja estet di institut Penyelidikan Getah (RRI) di Kepong dan kemudiannya menghilangkan diri.

Dakwaan itu dibuat oleh Narayanan a/l Muniyandy, 55 dan beberapa mangsa dari estet berkenaan yang mahu pihak polis mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak tersebut melalui laporan polis yang dibuat di Balai Polis Sentul 14 Disember lepas. more...


Mengapa Bencikan Skandal Seks Tapi Dapat Maafkan Skandal Rasuah
detikdaily.net
Oleh : ORANG DALAM SUK

Selepas menonton VCD Skandal MB Selangor, baru saya jelas apa sebenarnya yang mahu diketengahkan oleh Ahmad Lutfi selama ini. Benar seperti kata Lutfi, skandal rasuah Khir Toyo hanyalah satu contoh bagaimana menteri-menteri besar BN menggunakan kedudukan, kuasa dan pengaruh mereka untuk memunggah kekayaan negara untuk kepentingan diri, puak dan kelompok masing-masing.

Dengan mengetahui bagaimana Khir mengamalkan rasuah, senanglah kita menjelaskan kepada rakyat, tentang mudahnya menteri-menteri Umno merampas harta rakyat, yang selama ini memberikan amanah dan kepercayaan untuk mereka memerintah. Antara kaedah Khir melakukan rasuah, seperti yang ditunjukkan Lutfi, adalah seperti berikut (saya jelaskan hanya dua saja):

1. Memberikan projek yang telahpun ditingkatkan nilainya berkali ganda kepada syarikat yang boleh memberi komisyen tinggi kepada MB. Misalnya, kalau projek asal menurut taksiran JKR ialah RM40 juta (itu pun sudah boleh dapat untung banyak), MB akan menaikkannya menjadi sehingga hampir RM100 juta. Jadi, kalau kontraktor sudah untung sampai RM50 juta, kalau MB minta setakat RM20 juta, dengan pejam mata pun kontraktor boleh bagi. Sama-sama merasa! more...

Taktik Khir Nak Alihkan Isu Rasuahnya Tidak Berjaya
mari209
OLeh : BAHARUDIN MOHD NOOR

Penulis upahan Tepak Bersulam melalui laman web tajaan Umno jelas mahu elak diri dari membincangkan isu sebenar dalam kes rasuah Khir Toyo. Dia mahu orang ramai yang sudah tahu perangai MB Selangor yang terkutuk itu mengalih pandangan kepada isu lain, yang langsung tidak relevan. Baginya, selagi rakyat Selangor memperkatakan soal rasuah Khir, alamat masa depan Khir gelap, paling lama pun sampai pilihan raya akan datang, dan Tepak akan pening kepala kerana tak dapat tumpang rasuah Khir yang melimpah-ruah itu.

Pertama, Tepak nak tunjukkan bahawa ada pihak yang mendalangi dan turut membiayai Ahmad Lutfi bagi ‘memfitnah’ Khir Toyo dengan membuat tuduhan palsu.

Kedua, beliau nak dedahkan bahawa ada konspirasi dalam Umno Selangor sendiri untuk jatuhkan Khir sebagai MB Selangor. Maka dicanangkan bahawa ada tiga orang Exco kanan Selangor mahu menggulingkan Khir. Macam-macam cerita tak masuk akal yang diasaknya. more...

Khir Toyo berkeras ‘komersilkan’ kawasan rekreasi Bandar Baru Bangi
angelfire
BANGI – Keputusan Kerajaan Selangor pimpinan Dr Mohd Khir Toyo untuk tetap membangunkan 10.823 ekar tanah di Seksyen 16, Bandar Baru Bangi -- walaupun tanah itu diwartakan oleh pejabat tanah Hulu Langat sebagai kawasan rekreasi – terus mendapat bantahan penduduk setempat.

ADUN Kajang, Dr Shafie Abu Bakar, dalam perbahasan sidang DUN Selangor, 15 Julai lalu tidak bersetuju tanah bernilai tinggi itu diserahkan kepada syarikat kroni, Bestarama Sdn Bhd kerana ia patut diberikan kepada PKNS untuk membangunkannya sebagai kawasan rekreasi.

Hasil carian menunjukkan pemegang syer Bestarama Sdn Bhd merupakan pemegang syer yang sama untuk beberapa syarikat yang mendapat keistimewaan daripada Dr Khir Toyo, termasuk penswastaan kutipan sewa-beli rumah kos rendah kerjaan negeri Selangor. More...

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive