KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Mar 11, 2008

GUA BENCI PERKAUMAN


UMNO itu yang memusnahkan ketuanan dan hak orang Melayu
jordan2jelebu

UMNO adalah parti perkauman. UMNO sentiasa memainkan isu perkauman apabila terdesak. Selesai sahaja PRU 12 Ali Rustam terus bersuara, keputusan pilihanraya ini seperti yang berlaku pada 1969, selepas itu beberapa pimpinan lain termasuk Mike Tyson turut bercakap perkara yang sama. Kalau lu berada dalam team pembangkang tetapi dalam masa yang sama lu masih bising tentang hak orang Melayu dan ketuanan orang Melayu maka lu sebenarnya masih mempunyai saki baki bau sabun cucian otak orang Melayu oleh UMNO selama ini.

Ada beberapa kawan termasuk yang di Perak yang hantar text pada gua. Diorang merasa bimbang jika Adun DAP dilantik menjadi MB Perak. ”Bagaimana dengan survival orang Melayu Islam?” tanya kawan gua. ”Anak lu jugak akan struggle untuk survive satu hari nanti sebab tiada UMNO yang boleh menjaga ketuanan orang Melayu Islam lagi.”

Sekarang biar gua bagitahu, siapa yang pijak kepala orang Melayu selama ini? Jika lu sememangnya mahu untuk bercakap pasal ketuanan Melayu lah. Siapa yang hapuskan kuasa Raja-raja Melayu dan siapa yang paling banyak merampas tanah-tanah orang Melayu yang kemudiannya dijual kepada tokey-tokey yang memayungi mereka selama ini? DEB diwujudkan untuk Melayu khususnya tetapi tahukah bagaimana jurang besar antara orang Melayu yang kaya dan miskin boleh terbentuk akibat DEB? Jangan rasa hairan jika selepas ini orang Melayu akan ditakutkan dengan isu survival, kelangsungan hidup, agama dan adat tradisi, kerana UMNO sememangnya mempunyai dasar untuk menakutkan-nakutkan rakyat, khususnya Melayu.

Tahukah mereka bahawa hak orang Melayu itu adalah sesuatu yang sudah termaktub di dalam perlembagaan? Apakah DAP sangat bodoh sehingga sanggup menggadai sokongan orang Melayu seperti Maximus yang telah mengundi dan membawa mereka kembali popular hingga mempunyai satu negeri untuk ditadbir dengan mahu mengubah hak yang telah tertulis itu? Nasib orang Melayu di Pulau Pinang sudah jadi buruk dan merempat pada ketika Barisan Nasional memerintah bahkan ketika seorang Perdana Menteri juga berasal dari sana. Mana dia ketuanan Melayu yang dibela UMNO? Mana dia?

Gua sangat benci dengan isu perkauman, apatah lagi jika ada yang mengomel di blog gua pasal ketuanan Melayu. Gua sangat benci apabila ada yang bercakap tentang perkauman, tentang kelebihan satu bangsa bernama Melayu ke atas bangsa lain di BolehLand ini. Sedangkan hanya sehari Cina tutup kedai masa Chap Goh Meh kita dah menggelabah nak cari bateri kereta. Pergi stesyen minyak orang Melayu, jangan harap nak jumpa. Mereka hanya jual bateri kereta keluaran orang Melayu sahaja. Dasar perkauman sangat jelas di muka mereka bila gua kata bateri itu untuk kereta dari negara Mussolini. Itu belum kira kalau duduk di Tronoh dan kehabisan kicap pada hari Deepavali, mau aje makan nasi renjis dakwat pen sebab kedai Krishnan pun tutup.

Tolonglah berfikir secara matang, dalam hidup ini juga kita saling memerlukan antara satu sama lain. UMNO itu mencanang perpaduan kaum dan menjauhi perkauman pada ketika mereka sendiri adalah parti paling perkauman sekali di BolehLand.

Sudahlah, gua mahu bercuti menghabiskan baki cuti tahunan gua yang tahun lepas punya, ihsan seorang majikan bukan Melayu, yang juga lelaki kedua terkaya di BolehLand. Gua mahu pulang ke Muar dengan hati yang sangat berbunga-bunga, dada yang terbuka agak luas, berjalan gaya pendekar, muka yang sedikit didongakkan semasa di meja makan serta senyuman yang agak manis ketika menyertai perbincangan politik di depan tv selepas makan malam. Gua ada sebab untuk rasa sangat gembira pulang ke Muar. Pergi google Parlimen Bakri dan DUN Sungai Abong, sapa yang punya?

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive