KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

May 14, 2008

Royalti Minyak - Bukti Betapa Jahatnya Kerajaan BN

ibrahimbaba

Kenyataan terbaru di Parlimen yang dikeluarkan “Minister in the Prime Minister’s Department Amirsham A.Aziz said the royalty paid to the Federal Government was RM13.420 billion, Terengganu RM7.364 billion, Sabah RM1.234 billion and Sarawak RM4.821 billion for the financial years ended March 2004 till March 2007“ adalah suatu yang memeranjatkan bagi IB.

Orang ramai masih ingat bahawa ketika PAS memerintah Terengganu wang royalti ini ditarik balik dan akhirnya ia menjadi kes mahkamah. Akibat dari itu, wang royalti yang sepatutnya diberikan kepada Terengganu, selagi ianya masih menanti keputusan mahkamah, wang yang diperuntukan sebagai royalti untuk negeri Terengganu tidak boleh digunakan.

Adalah menjadi satu kesalahan apabila wang royalti yang sepatutnya dibekukan sambil menanti keputusan mahkamah itu dibelanjakan oleh kerajaan.

Pengumuman Amirsham menimbulkan banyak persoalan:

  • Jika ketika PAS memerintah, pemberiannya dihentikan bagaimana pula mungkin kini wang royalti disalurkan kembali? Apakah mekanisma penyaluran dana tersebut dilakukan?
  • Apakah ini dikira mendahului keputusan mahkamah?
  • Kenapa ianya tidak tercatat dalam akaun pembendaharaan kerajaan negeri?
  • Apakah kaedah pemberian kepada kerajaan negeri jika ianya tidak tercatat dalam pembendaharaan negeri?
  • Siapakah yang bertanggung-jawab dalam perbelanjaan jumlah wang yang berbillion itu?
  • Bagaimana akauntabiliti pembelanjaannya dibuat? Bagaimana urustadbir kewangannya dilakukan?
  • Kemana pula pergi wang yang dirampas semasa PAS memerintah?
  • Apakah nanti perbelanjaan ini termasuk dalam bidang pengauditan Jabatan Audit Negara? JIka ya, IB tersangat ingin melihat laporannya nanti.
  • Bagaimana pula nanti selepas keputusan mahkamah mengarahkan Terengganu berhak atas wang royalti tersebut? Apakah ada peruntukan lain? Atau akan dijawab … “dah habis dibelanjakan” …?

Sukar juga hendak menjawab sesuatu yang rumit sebegini sebabnya, apabila seseorang berbohong dia akan berbohong lagi untuk menutup pembohongan lamanya {when you compound a lie, you compounded the consequences]. Dan dia akan terus dengan pembohongan demi menutup pembohongan lalu.

Jika kenyataan ini “On Petronas contribution or royalties to the states, he said they were paid according to the formula that had been fixed which is five percent or half of the royalty received by the Federal Government” benar bagai dilaporkan, bagaimana mungkin ketika pemerintahan PAS di Terengganu formula seperti ini boleh dipertikaikan.

Inilah bukti betapa jahatnya mereka yang suka mempermainkan amanah yang diberikan Allah. Amanah wang yang sepatutnya dimanafaatkan rakyat jelata. Mereka sesuka hatinya menyekat dan berbelanja tanpa rasa bersalah.

IB teringat slogan “Padan Muka” yang kerap disebut-sebut oleh Derih dan kuncu-kuncunya selepas berjaya menyekat rakyat Terengganu dari mendapat manafaat wang royalti semasa PAS memerintah. Kini mungkin rakyat Terengganu mengatakan padan muka kepada Derih pula.

Sekian, IB

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive