KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Jul 16, 2008

Shabery kalah moral, dia perlu letak jwatan

anwar ibrahim and ahmad shabery cheek debate 150708 02detikdaily |

1. Sebelum berdebat, Shabery Cheek pernah berkata kepada pemberita bahawa beliau meletakkan jawatan jikalau tidak dapat mempertahankan hujah kerajaan dalam menaikkan harga petrol dan diesel. Sebenarnya, belum apa-apa lagi, bukan saja Ahmad Shabery Cheek kalah, malah kekalahan ini terpalit ke atas kerajaan Umno, BN.

2. Sebenarnya, ada dua jenis kekalahan. Kalah hujah dan kalah moral. Kalau pun Umno BN tidak kalah hujah, mereka tetaplah kalah daripada sudut moral. Shabery bukannya tandingan Anwar daripada segi jawatan. Shabery bukan penggubal keputusan di dalam menaikkan harga petrol dan diesel. Dia hanyalah Menteri Penerangan. Anwar mahu berdebat dengan Menteri Kewangan, merangkap PM atau Timbalan Perdana Menteri yang difikirkan dapat menjawab masalah ekonomi.

3. Maka keputusan menaikkan harga petrol dan diesel bukan Abdullah yang memutuskan. Abdullah sendiri mungkin tidak boleh menjawabnya soalan-soalan tadi. Ringkasnya, Umno BN sudah kalah daripada segi moral.

4. Anwar sepatutnya menggunakan penggunaaan ungkapan istilah Bahasa Melayu Malaysia dan bukannya Indonesia. Kerap kali juga dilihat Anwar menyebut 'kebijakan' dan sepatutnya menggunakan 'dasar'. Takut-takut orang tak faham. Penggunaan istilah itu sekadar salah satu contoh saja.... selanjutnya.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive