KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

May 17, 2008

Pemberian biasiswa kepada pelajar Melayu termaktub dalam perlembagaan

MStar - [...] Pemberian pinjaman di bawah Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) tidak boleh dianggap sebagai pengganti kepada pemberian biasiswa, katanya semasa berucap pada majlis konvokesyen ke-6 IPB di sini hari ini.
"Pinjaman PTPTN adalah untuk kemudahan semua rakyat Malaysia. Jika pinjaman ini menggantikan pemberian biasiswa untuk pelajar Melayu Bumiputera, maka hak keistimewaan orang Melayu telah diketepikan.

"Sekiranya ada pelajar Melayu bumiputera yang berjaya ke universiti tetapi tidak memperolehi biasiswa, bermakna perkara ini bertentangan dengan semangat dan hasrat yang termaktub dalam Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan mengenai Hak Keistimewaan Orang Melayu," katanya.
Pada sidang akhbar kemudiannya, Hanafiah berkata pandangan tersebut merupakan pandangan peribadi beliau semata-mata.

Menurutnya, hanya 30 peratus orang Melayu terlibat di dalam bidang profesional seperti perubatan, kejuruteraan dan perakaunan.... selanjutnya.
No2umnO - Pinjaman adalah pinjaman dan biasiswa adalah biasiswa. Siapa yang ubah semua ni. Aku dulu pinjaman tak dapat biasiswa tak dapat. Kalau tidak mengikut perlembagaan, siapa yang perlu aku saman? UMNO yang berjuang untuk melayu pun tiba tiba buat bodoh je....

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive