KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Feb 9, 2008

BIADAP, CELAKA DAN MEMANG BABI !!!


Saji ‘ayam cucuk’
Oleh Zainuddin Zain dan Rudy Syareme Seriffudin
hmetro.com.my

Jakim tarik sijil halal restoran ‘hotel korek’ guna arak dalam masakan

GEORGETOWN: Biadab! Itulah perkataan paling tepat menggambarkan tindakan restoran milik sebuah hotel apartmen di Jalan Bukit Dumbar di sini, yang memperoleh sijil halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) tetapi menggunakan ‘ayam cucuk’ yang disahkan tidak mengikut syarak.

Lebih memualkan apabila serbuan Jakim dan Kementerian Perdagangan Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) di hotel berkenaan, Selasa lalu mendapati restoran terbabit turut menggunakan sejenis arak dari China dalam masakan.
Ini serbuan kedua dalam tempoh dua minggu ke atas hotel apartmen yang terkenal dengan jolokan ‘hotel korek’ itu apabila pada 26 Januari lalu, Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (Jaipp) menahan lima pasangan kerana berkhalwat di premis itu.

Ketua Hab Halal Jakim Pulau Pinang, Yusuf Abu Bakar, berkata serbuan jam 7 malam itu dilakukan selepas Jakim Putrajaya mendapat maklumat mengenai makanan yang diragui status halal dijual di restoran berkenaan.

Menurutnya, empat pegawai Hab Halal Jakim, masing-masing dua dari negeri ini dan Putrajaya bersama tujuh pegawai penguat kuasa KPDNHEP negeri menyerbu restoran berkenaan dan merampas 12 ayam yang didapati tidak disembelih mengikut hukum syarak.

Mengikut Mazhab Syafie, tiga urat penting di leher ayam yang disembelih perlu putus, iaitu urat pernafasan serta urat makan dan minum.

“Bagaimanapun, kami mengesyaki ayam ini tidak disembelih sebaliknya ditebuk saja lehernya seperti ayam dan itik yang dijual pengusaha restoran bukan Islam. “Kami juga dapati tukang masak restoran ini menggunakan sejenis arak yang mempunyai 16 peratus alkohol kononnya sebagai penambah perisa untuk melazatkan lagi makanan,” katanya kepada Harian Metro.

Bagaimanapun, katanya, pengusaha restoran itu tidak mahu bekerjasama termasuk memaklumkan mereka mendapatkan ayam terbabit ketika disiasat.

“Kami menarik balik serta-merta sijil halal yang diberikan kepada restoran ini manakala pendakwaan akan dijalankan KPDNHEP mengikut Akta Perihal Dagangan 1972,” katanya.

Yusuf berkata, siasatan awal mendapati pekerja Islam yang kebanyakannya warga asing di restoran berkenaan juga tidak tahu ayam dan bahan yang digunakan dalam masakan di tempat kerja mereka tidak halal.

“Yang dikesalkan ialah ramai pelanggan restoran ini orang Islam. Ini kerana ramai penghuni hotel apartmen ini orang kita (Islam) kerana ia bukan saja berkonsep hotel, tetapi juga sewa bulanan,” katanya.

Difahamkan, ramai pelajar Islam institusi pengajian tinggi (IPT) dan kolej swasta yang menyewa secara beramai-ramai di apartmen berkenaan sering menjadikan restoran itu tempat menjamu selera.

Tinjauan pada risalah restoran itu mendapati ia turut menawarkan perkhidmatan untuk sesiapa yang ingin mengadakan majlis perkahwinan, hari jadi, bufet atau majlis makan korporat.

Sementara itu, Ketua Pegawai Penguat Kuasa KPDNHEP negeri, M Gunaselan, berkata jika sabit kesalahan, pengusaha restoran itu boleh didenda RM100,000 atau tiga tahun penjara.

“Kesalahan restoran ini ialah di sebalik mempunyai sijil pengesahan halal, bahan masakan yang digunakan mereka tidak halal.

“Pada masa sama, KPDNHEP ingin memaklumkan yang kami sedang memantau banyak lagi restoran yang meletakkan logo halal sesuka hati tanpa mendapat pengesahan Jakim.

“Kami memandang serius dan tidak akan bertoleransi dengan perkara ini,” katanya.

Menurutnya, KPDNHEP dan Jakim turut menyerbu sebuah kilang minyak masak di Kampung Selamat, Bukit Mertajam jam 10 pagi Isnin lalu kerana meletakkan logo halal Jakim yang tamat tempoh.

“Siasatan mendapati syarikat berkenaan meletakkan logo halal pada produk mereka. Bagaimanapun, logo berkenaan sudah tamat tempoh pada 2003 lagi.

“Sehubungan itu, kami merampas minyak masak bernilai RM11,500. Pemilik syarikat ini juga berhadapan tindakan mengikut Akta Perihal Dagangan 1972,” katanya.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive