KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Feb 20, 2008

Inilah demokrasi ala Malaysia

n32.blogspot.com

Saya petang tadi telah ditemuramah oleh TVONE Indonesia yang datang membuat laporan tentang proses Pilihan Raya Umum ke 12 di Malaysia. Kedua-dua wartawan muda yang hadir ke pejabat saya begitu berminta mahu mengetahu senario politik di Malaysia dan persiapan parti-parti pembangkang khususnya PAS.

Saya maklumkan kepada mereka yang penting diperingkat ini adalah bukannya tahap persiapan parti-parti pembangkang, yang penting untuk diketahui masyarakat luar khasnya saudara-saudara serumpun kita di Indonesia adalah darihal demokrasi di Malaysia. Saya katakana kepada mereka demokrasi di Malaysia pincang dan tempang, diparahkan dengan SPR yang tidak telus dan adil.






Parti-parti pembangkang bukan hanya berhadapan dengan BN dan Umno tetapi seluruh kekuatan jentera kerajaan yang terus-menerus diperalatkan untuk kepentingan politik mereka termasuklah SPR. Saya nyatakan kepada mereka betapa kita cemburu dengan demokrasi di Indonesi pada hari ini.

Memang parti-parti pembangkang tidak ada pilihan lain selain berhadapan juga dengan gergasi politik yang mabuk dan bengis ini, harapan kami adalah kesedaran para pengundi selain bantuan Allah swt.

Saya terangkan darihal tekanan yang dikenakan terhadap parti-parti pembangkang, sehinggakan apabila sudah menang pun terus dipinggir, ditekan dan dikesampingkan. Memang Malaysia sebuah negara demokrasi, mungkin lebih baik dari Singapura, tetapi kalau mahu dibandingkan dengan Indonesai, dimana debat secara terbuka antara calon-calon dianjurkan oleh stesyen-stesyen TV yang tidak berpihak, ternyata kita jauh kebelakang.

Tinggal lagi harapan terletak kepada kesedaran dan kewarasan rakyat. Pernah Datuk Harris Salleh semasa memimpin Sabah di bawah nama kerajaan BN/Berjaya, merasakan tiada siapa dapat menggugat atau menyentuh beliau. Tetapi akhirnya PBS yang belum sethaun ditubuhkan berjaya merobohkan Berjaya dengan Harris sekali turut kecundang. Begitu juga kerajaan Umno/BN yang roboh di Kelantan pada tahun 1990, semuanya berlaku apabila rakyat sendiri bangun menuntut perubahan. Itulah yang kita harapkan, semoga berjaya kali ini insyallah.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive