KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Feb 15, 2008

RASHIT MARAH TAK MENGAKU

Tiada penipuan proses pilihan raya’
Barita Haruan

PUTRAJAYA: Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman, semalam menempelak seorang wartawan agensi berita asing kerana menggunakan perkataan ‘rigging’ dalam soalannya yang seolah-olah mengatakan berlaku penipuan pada pilihan raya umum sebelum ini.

Abdul Rashid yang mengetuai SPR sejak 2000 menegaskan, perkataan ‘rigging’ bermaksud menipu dengan mengubah kandungan dalam peti undi dan boleh memberi imej buruk bukan saja kepada badan itu, malah kepada negara.

“Awak guna perkataan rigging?.... apa yang awak maksudkan? Perkataan yang awak gunakan ini membawa maksud tidak elok dan memberi kesan negatif kepada semua orang.

“Adakah pernah berlaku pada pilihan raya umum sebelum ini kandungan peti undi diubah atau ditipu? Tolong berhati-hati dengan perkataan ‘rigging’ kerana ia boleh memberi kesan negatif kepada semua orang, termasuk imej negara.

“Jika awak maksudkan pengundi hantu, ia tiada kaitan langsung dengan perkataan ‘rigging’. Namun, tiada siapa jumpa SPR dan membuktikan berlaku pengundi hantu setiap kali pilihan raya umum diadakan,” katanya pada sidang media bagi mengumumkan tarikh penamaan calon dan mengundi untuk Pilihan Raya Umum Ke-12 di sini, semalam.

Wartawan agensi berita asing itu meminta Abdul Rashid mengulangi jaminan pilihan raya umum kali ini adalah bersih dan adil.

Abdul Rashid yang jelas tidak gemar dengan pelbagai soalan spekulasi daripada beberapa wartawan laman berita blog menegaskan tidak pernah berlaku penipuan dalam proses pilihan raya dikendalikan SPR.

Katanya, SPR sudah membuktikan pilihan raya umum dilaksanakan secara telus, bersih dan adil mengikut peraturan dan undang-undang yang digariskan Akta Pilihan Raya 1958.

“Kita akan pastikan rekod bersih ini kekal pada masa akan datang,” katanya.

Abdul Rashid turut menjelaskan bahawa catatan nombor siri pengundi pada ceraian kertas undi yang diamalkan sebelum pilihan raya Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak pada 2006 lalu bukan untuk mengetahui pilihan pengundi, sebaliknya langkah keselamatan bagi memastikan tidak berlaku penipuan membabitkan kertas undi.

“Kita sentiasa pastikan rahsia setiap undi terjamin, malah tiada siapa boleh tahu siapa yang anda undi,” katanya.

Mengenai pengundi hantu, Abdul Rashid berkata mereka yang mendakwa wujudnya perkara itu hendaklah mengemukakan bukti bagi membolehkan SPR menyiasat dan bertindak.

“Namun, tak ada pihak yang tampil membuktikan berlaku kes pengundi hantu. Mustahil mereka yang tidak disenarai dalam Daftar Pemilih boleh mengundi,” katanya.

No2umnO - Rashit ....tengok muka dah macam penipu. Tak tipu macam mana? Kalau jawab soalan memang macam orang tak berajar .... maksudnya KURANG AJAR. Macam Samy Vellu. Perasan Bagus. Tapi siapa nak mengaku BERAK di tengah Jalan?

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive