KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Apr 6, 2008

Surat akuan sumpah elak politik wang

B.Hairan

(...)Mej (B) Zainal Omar, 74, yang menjadi ahli Umno sejak berusia 18 tahun, berkata surat akuan sumpah atas nama Allah dan Akta Berkanun 1960 itu, perlu diisi di hadapan Pesuruhjaya Sumpah beragama Islam dengan stem hasil RM10.

Beliau berkata, surat akujanji yang lengkap ditandatangani itu juga perlu dihantar ke Ibu Pejabat Umno dan salinannya kepada peringkat cawangan dan bahagian calon Umno, Wanita, Pemuda dan Puteri yang bertanding.

“Semua calon yang ingin bertanding tidak kira jawatan tinggi atau rendah termasuk Presiden, Timbalan Presiden atau ahli MT perlu angkat sumpah atas nama Allah tidak akan mengamalkan politik wang, sama ada memberi atau menerima sogokan dengan apa cara termasuk mengadakan jamuan untuk meraih undi pencalonan.

“Sekiranya mereka tidak patuh kepada Akta Berkanun 1960, mereka boleh dikenakan tindakan tegas termasuk di penjara selama enam bulan,” katanya ketika datang ke pejabat Berita Harian di sini, semalam. more...

Zainal yang pernah menjadi Pesuruhjaya Sumpah selama 20 tahun sejak 1984, berkata surat akuan bersumpah yang dirangkanya itu boleh diubah suai bagi memastikan calon yang bertanding tidak mengamalkan rasuah. more...

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive