KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Apr 26, 2008

NAJIB PINGGIR IRAN, TUNDUK PADA AMERIKA

KENYATAAN ANWAR IBRAHIM

Saya merujuk kepada kenyataan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pertahanan Malaysia yang dilaporkan oleh akhbar tempatan hari ini (April 25, 2008) tentang pemecatan Iran dari Pameran dan Persidangan Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) 2008 di Kuala Lumpur atas alasan negara tersebut telah melanggar resolusi 1747 dan 1803 Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu. Resolusi-resolusi tersebut melarang sama sekali memindah dan menjual kepada negara lain bahan dan peralatan yang boleh membunuh dan memusnah.

Nampaknya dalam hal ini, Malaysia telah tunduk kepada desakan dari Amerika Syarikat dan rakan-rakan sekutunya. Pameran ini adalah untuk semua negara berdaulat yang ingin mengambil bahagian secara bebas, bukan untuk menjual senjata dan alat pertahanan lain. Oleh itu, Malaysia sebagai tuan rumah bebas menjemput negara yang sanggup mengambil bahagian tanpa syarat. Kerana itu Iran telah dijemput oleh Malaysia untuk mengambil bahagian dalam DSA2008. Mustahil sekali apabila Malaysia membuat keputusan tergempar tentang penyertaan Iran itu. Malaysia sebagai negara berdaulat dan bermaruah sepatut mengamalkan dasar laur yang bebas dan tidak boleh tunduk kepada arahan dari Amerika Syarikat dan kuasa lain.

Oleh yang demikian, saya berasa dukacita dengan tindakan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pertahanan terhadap tertamu kita, Iran.


ANWAR IBRAHIM
Office of Anwar Ibrahim

1 comments:

Anonymous said...

kata anwar ejen yahudi...ni najib sokong amerika.amerika adik beradik yahudi..macamni pening kepala org kampung macam aku..sapa2paham cerita tolong cerita sikit.

Posting terkini

Blog Archive