KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Mar 2, 2008

MANA TUDUNG?

zaidom.

BERTUDUNG TAK PENTING BAGI PEMIMPIN WANITA ISLAM ?

Dalam keghairahan kita berkempen untuk memenangkan calon masing-masing menjelang Hari Mengundi 8 Mac ini seharusnya kita tidak sekali-kali melupa apalagi menggadaikan pegangan agama kita. Demikianlah juga sepatutnya calon-calon yang bertanding. Benar kemenangan itu penting tetapi janganlah sampai keperingkat kita sanggup dan bersedia meninggalkan amalan dan hukum agama dalam mencapai agenda kemenangan kita itu. Lebih parah lagi kita sendiri yang memperlekeh dan mempermainkannya.

Dalam mengikuti perkembangan kempen pilihanraya diakhbar tempatan hari ini saya tertarik dengan laporan Metro Central, sisipan akhbar The Star Jumaat lalu Di muka depannya dipaparkan gambar besar calon Parlimen Ampang dari PKR Zuraida Kamaruddin yang bertembung dengan calon BN/Umno bagi DUN Bukit Antarabangsa Haslinda Mohd Zerain semasa berkempen distesyen LRT Ampang.



Kedua-duanya tampak ceria dan saling bermesra menurut laporan itu.

Tetapi yang menarik perhatian saya adalah dailog antara keduanya yang dilaporkan dalam akhbar tersebut. Zuraida dikatakan bertanya Haslinda:
Where is your tudung?
Dimana tudung anda?


Kata Zuraida beliau bukan berniat jahat (ketika mengajukan soalan itu) cuma sekadar menegur bagaikan seorang ibu kepada anak, takut-takut Haslinda terlupa sesuatu. Haslinda ketika itu mengenakan "cap" atau topi BN dengan pakaian kebaya warna "pink".

Lalu apa kata Haslinda:
Mengenakan tudung bukannya suatu isu. Seorang ahli politik wanita hendaklah diukur dari komitmen yang diberikannya bukan samada dia bertudung ataupun tidak.

Saya tidak berhasrat menambah lebih dari apa yang Puan Zuraida telah sampaikan, cumanya kalau beginilah sikap seorang pemimpin Puteri Umno, seorang bertaraf calon wakil rakyat, maka begitulah agaknya pegangan parti beliau.

Panas mungkin kalau berlitup tudung di kepala, tambah dimusim kempen-kempen ini, tak selesa. Kenapa tidak Haslinda syorkan sahaja, oleh kerana komitmen lebih penting, maka makcik-makcik wanita dan puteri Umno yang lain semuanya berpakaian seperti beliau sahaja, senang.
Hari Mengundi 8 haribulan ini seluruh perayu wanita dan puteri Umno, makcik-makcik tua dan adik-adik muda semuanya, tak perlulah bertudung, kerana tudung itu bukan isu, yang penting komitmen, yang penting menang.

Kesimpulannya, wajarkah pengundi yang berugama islam turut bersubahat memberi sokongan kepada bakal pemimpin yang memperkecilkan tuntutan ugamanya sendiri?


Terima kasih Haslinda, sekurang-kurangnya anda telah memberi faham kepada kami tentang betapa progresif dan liberalnya Islam Hadhari yang dicetuskan oleh "bos" anda itu.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive