KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Feb 18, 2008

GADIS MANIS INI PUN MARAH PADA BN

Kita ingat kita sahaja yang marah. Kalau marah tu memang la macam samseng. Muka makan Sarif Dol kampung dusun. Tapi marah rakyat kepada kerajaan sudah tidak boleh dibendung lagi. Dari Samseng membawa ke manusia yang sopan pun sudah menjadi bengis gara gara dek marah. Kenapa ye? Mari kita baca ......

Kerajaan sekarang? Boleh pergi jahanam
szuraiha.blogspot

Haaa… mcm mana aku nak mulakan ye? Aku tau ramai tak berapa nak masuk cmpur hal ni. Tapi lagi ramai yg sibukkan hal nih. Lagi2 pilihanraya ada kat sebalik corner tuh je. So takpe. Apa2 pun korang baca dulu. Kalau malas baca, skrol je sampai penghujung entry ni pastu tulis kat comment bawah tu ”no comment”. Kalau malas jugak, tutup aje blog nih. Habis cerita. Heh~

Aku malas nak citer menda2 korang tak nmpk. Nnt korang kata aku takde bukti walhal bukti ada je depan mata aku ni ha. So aku sentuh hal2 yg memang ada depan mata korg. Pertama sekali, surat lahabau.. eh.. surat khabau dok kutuk pasal negara kebajikan yg bakal PAS syorkan andai mereka memerintah. Oleh kerana aku ni semngt inkuiri yg tinggi dan curious secara membabi buta, so aku dapatkan lah maklumat pasal kebajikan yg hendak ditawarkan dek PAS itu... so here are the list :-
(panjang nih)

  • Biasiswa (yaaa.. naikkan elaun belajar- tak ke syok?)
  • Pendidikan percuma di semua peringkat negeri. [ya.. bukan setakat free RM4.50 tu je]
  • Menghapuskan tunggakan PTPTN [ini sgt syiioook!]
  • Penghausan yuran pendidikan [mmg patut dari dulu pun..]
  • Penurunan harga minyak kepada satu tahap yg munasabah [negara kita kaya minyak ok]
  • Khidmat kesihatan percuma [mulianye kerja doctor]
  • Penghapusan Akta Universiti Universiti dan Kolej Universiti [yess... hak kebebasan mahasiswa dikembalikan]
  • Meletakkan Petronas di bawah Parlimen, bukan bawah Perdana Menteri [sumpah aku tak tahu selama ni PM yg kontrol Petronas? Patut la...]
  • Rapatkan jurang kaya miskin dan memastikan gaji minimum RM1,200 [baru lah kurang kes pengangguran... tak ramai nak memilih kerja]
  • Melebarkan golongan kelas menengah kepada semua kaum bagi memperkukuhkan ekonomi rakyat [nmpk adil je..]
  • Pertumbuhan munasabah dalam sektor yg menjana pekerjaan [aku belom kerja lagi... huhu~]
  • Dasar makanan yg memelihara ’kemerdekaan dan keselamatan negara’ [ni aku tak paham sket..]
  • Menolak perjanjian perdagangan bebas (FTA) yg mengancam pelbagai industri dan pentadbiran dlm negara [any economist yg boleh terangkan aku hal nih?]
  • Tamatkan pemberian AP makanan seperti gandum, beras dan gula bagi mengelakkan monopoli yg mencekik pengguna. [laa.... selama ni menda2 basic ni di beri AP ke? WTF~?]
  • Tingkatkan kualiti hidup nelayan dgn bantuan kerajaan dan persatuan nelayan capai pendapatan melebihi RM1200 [betol tu.. ingt senang ke kerja nelayan? Tak caya, tnya nurul syuhada pengacara Majalah 3 tu. Sape tak menangis tgk susah payah kerja nelayan tangkap ikan nih, mmg hati katak ler]
  • Membuka ladang2 baru untuk ditawarkan kepada generasi kedua Felda dan mana-mana rakyat yg memerlukan [memang patut pun]

So there you have it, sebahagian kebajikan yg ditawarkan oleh kerajaan pembangkang andai mereka memerintah. Mcm best kan?

Aku bukan nak kutuk lah tapi nak mengata je. Memang aku nak sentuh hal minyak dan tol sebab itu menda depan mata korang. Kalau aku ckp direct, semua boleh paham kan? So, kalau anda bijak bestari, kenapa negara kita pengeluar minyak yg kaya masih mengalami kenaikan harga minyak? Ada org tu kata, sebab kualiti minyak kita lebih sesuai utk penghasilan high degree apa kejadah aku tak paham. Boleh tanya org kimia nanti. Yg pasti, dia nk ckp minyak negara kita ni tak sesuai utk buat petrol kereta. Fine~ dah tu kalau jual kat luar, sure lagi untung kan? So soalan cepu emas seterusnya, mana pergi nye keuntungan minyak negara kita? Meh aku kasik statistik...

Tahun 2005, petronas untung kasar RM58037 bilion. Tahun 2006-RM70200 billion. Tahun lepas-RM76,300 billion. Member aku yg kerja pelantar minyak ckp minyak yg dikorek dek pelantar sebijik adalah dlm RM10juta satu hari. Negara kita berapa byk ratus pelantar? Dalam setahun ada berapa hari? Haaa.. kira sendiri.

Ni aku sentuh pasal untung Petronas je, bukan untung dari segi pelancongan ataupun menda2 lain lagi. So dengar je dulu aku citer psal minyak sebab korang makan minyak hari-hari kan? Kalau amik RM10 billion dari untung petronas dan tampung subsisdi minyak, kita mampu turunkan harga minyak dgn mendadak. Amik lagi RM10 billion utk pendidikan percuma [yes my dearies and darlings yg study2 kat oversea tuh, elaun anda boleh naik mendadak plus pergi sekolah mak bapak tak risau pasal satu sen pun], keuntungan negara masih byk. Takat KLCC petronas tu? Baru RM1.8 billion je. Maintenance KLCC? RM108 juta setahun. Tapi kan.. kan… KLCC tu orang kita punyer ke? Haprak! So parti pembangkang cadang, bubuh Petronas bawah Parlimen dan tumpukan kekayaan hasil minyak utk pembangunan potensi insan serta penyelidikan dan pembangunan (R&D). Cakap aku ni berdasarkan sumber dari Dato’ Seri Anwar Ibrahim sendiri. Korang tak puas hati, ckp direct dgn beliau.

Tol? Alaaaa.. malas cakap boleh? Tol naik naik dan naik. Perjanjian konsesi konon. Sape yg pegang konsesi tuh? Tak ke kroni2 mereka? Siap warning siapa2 yg cuba dedahkn akn dikenakn tindakan ISA. Budusss. Setiap kali aku masuk lane Touch n Go tuh, mmg rasa nak lempang je mesin tuh. Ni aku nak kasi statistik fakta nyata tak payah kira. Kereta kat jalan raya makin banyak, so kereta yg lalu pun makin banyak. Tol pulak mengada2 nak naik jugak? Nasib baikkkkkkkk lah toilet kat R&R Plus tu bersih giler harum semerbak dan FREE. Kalau masuk kena bayar jugak 20posen, sumpah aku bomkan aje toilet tu. Gatal sangat pergi private kan PLUS tu sape suruh. Semua nak kaut untung aje...

Pendidikan. YA Allah.. gatallll telinga dgr mak aku membebel pasal aku kena berhutang belajar nih. Dulu zaman mak aku belajau, segala2nye free. Yuran ke buku ke hape, semua free. Zaman sekrg, budak keluar dari universiti dah kena tanggung hutang. Kerja tak lagi. [aku ler tuh] Education sepatutnye PERCUMA dari segala segi. Sebab itu hak kita sebagai remaja bawah umur. Ada org kata, kang budak2 tak sedar diri pergi clubbing lah bazir duit lah hape. Kalau Pas perintah, ingat clubbing ni legal? Jaaangan harap! Takde clubbing or disco, takde lah bazir duit. Bazir beli menda2 lagha? Bukan ke aku sebut tadi education sajor? Means yuran sekolah/universiti serta buku rujukan itu percuma. Kalau nak kasi elaun pun, kasi yg cukup2 makan je lah. Kalau habis jugak, tu masalah budak2 yg tak reti nak jaga duit lah. Then baru aku setuju kerajaan nak hentam balik rakyat terdiri dari budak2 sekolah yg tak sedar diri ni. Ok? Kerajaan kan tegas. Korang pedulik hape budak2 byk bunyik kan? Sebab dah jalankan tugas dgn adil dan saksama. Yaa... ini aku setuju! Tapi mak aku dulu belajar free, aku belajar sekarang kena berhutang, tak adil tau!

Pastu ada org hentam kata aku tak sedar diri dah ada tempat belajar kerajaan bagi tapi mcm org tak bersyukur. Ye aku bersyukur. Aku bersyukur lepas belajar aku kena bayar balik segala yuran yg aku hutang kat universiti? Hello... aku kena bayar balik kat kerajaan yg tampung universiti tempat aku belajar tu? So, mana ketulusan kerajaan dlm menyediakan tempat belajar utk aku? Ikhlas ke mcm tuh? Kalau hapus hutang PTPTN aku, ye aku akn sujud syukur.

Media? Macam lembu kena cucuk hidung boleh? Langsung takde kebebasan bersuara. Kata sorg tu, tak nak lah keluarkan statement2 yg boleh menyentuh sentimen dan hal2 peribadi negara yg boleh menyebabkan kucar kacir. Malu kat org luar nanti. Aik? Kalau takde apa2, apa nak malu? Kenapa susah sgt nak dedahkan secara telus? Kes demo BERSIH tu, ape kejadah media dok hentam tak tgk perkara yg sebetolnye? Kalau kerajaan ni telus, rakyat tak mengamuk tau? Kalau media ni telus, takde masa nak buat demo tau? Dah TERPAKSA buat demo kerana itu saje cara nak dapatkan perhatian dlm hak keadilan yg sebenarnye. Dan ISA pulak adalah menda sexy yg mencabul hak asasi manusia. Buat malu je negara kita ada ISA ni. Takde chance langsung nak bela diri. Setiap org yg bersalah ada hak utk dibicarakan. Tapi dgn ISA, langsung mulut kena gam, kaki tangan kena ikat. Sape2 tak nmpk gak pasal ISA ni, direct aku cakap, bongok boleh?

Ekonomi? Aku malas ckp byk. Aku bukan org ekonomi, aku org sains. Sebab aku pun tak baca paper seksyen ekonomi. Tahu sikit2 je lah. Pasal Proton. Hicom. Pasal CIMB. Pasal pembaziran bon kerajaan sebyk RM3.8 billion. Pasal Bail-out MAS sebyk RM668.8 juta. Pasal KLIA RM9 billion. Pasal Formula 1. Pasal Bank Islam. Pastu pasal apa ntah lagi ntah. Dapat tahu pun melalui member2 aku yg kerja kat tempat2 tu. So sumber2 aku sahih, bukan dari sumber surat lahabau. Malas nak ungkit sebenarnye. Menda dah lepas. Cuma aku harap takde jadi lagi la lepas nih. Membazir duit cukai mak pak aku je.

Aku bukan kata parti pembangkang itu perfect tapi sekurang2nye mereka menampakkan pemimpin yg menegakkan agama ALLAH. Mostly perkara yg hampir benar lah. Kalau lah Barisan Neraka nih menegakkan hukum ALLAH, mmg aku sokong je tanpa ragu2. Sebagai contoh, ada sorg berkot kolar putih ni sarankan, kalau boleh diadakan bulan membaca, apa kata diadakan kempen bulan solat? Pastu dihentam dek org jubah kopiah ni ckp, kalau dah Islam, mmg semayang hari2 tapi kalau membaca ni bukan hari2. So tak perlu buat kempen bulan solat. WTF? Solat tiang agama, tak tau? Tak membaca, takde dosa tapi kalau tak solat, berdosa besar tau? Besar hikmahnye buat kempen bulan solat nih. Kesimpulannye, bukan semestinye aku sokong org2 kopiah jubah ni, aku sokong org yg tegakkan perkara yg benar je. Dan org yg berkot kolar putih itu adalah org PAS dan org yg berkopiah jubah tu adalah org BN. So toksah lah nak cetekkan fikiran menilai org dari kulit buku aje okeh. Kerana aku bukanlah macam tu.

Menda2 yg aku cakap ni tak sampai 10% dari apa yg ada. Banyak sangat kalau aku bukak cerita. Bukan lah nak kata kerajaan sekarang langsung takde kebaikan, tipu lah tuh. Tapi itu dulu. Kerajaan BN dgn tampuk kepimpinan dulu mmg telus. Nenek aku pun sokong. Tapi biler dah makin lama nih, dah makin seleweng lar. Kebaikan mmg ada tapi dah nampak lagi byk keburukan dari kebaikan. Dalam Islam pun ada kata, kepimpinan pemerintah tak boleh lebih dari 10 thn kerana kuasa yg dipegang itu nanti akn melahirkan ketamakan haloba. Kerana tamak itu adalah sifat semulajadi manusia. Dah lama sangat BN memerintah. Jemput lah turun dan beri peluang pada parti kepimpinan yg lain.

Kepada yg sokong saya, terima kasih saya ucapkan tapi saya SANGAT2 mengalu2 kan seluas2 nya komen2 dari mereka bertentang pendapat dgn saya. Saya sangat menghargai andai korang yg nak hentam saya balik ni, siler jgn hentam membabi buta tanpa fakta. I need facts! Ckp tanpa fakta bagaikan tin kosong ada batu sebijik. Goncang2kan ada bunyi bising tapi isi kosong! Org yg low mentality adalah org yg menghentam dan kutuk saya sambil mengeluarkan kata2 tuduhan melulu seperti tuduhan PAS ni bagaikan anjing menyalak kat bukit. Jangan lah menampakkan kebodohan diri anda. Sangat kasihan kerana saya tak layan org2 low mentaliti mcm ni. Bidaskan lah statement saya dgn fakta2 anda. Kemukakan hujah2 anda. Baru lah bijak! Andai ucapan saya mcm org tak sedar diri, siler sedarkan saya. Saya bukan nak tunjuk garang. Bukan nak tunjuk pandai. Jauh sekali nak berlagak. Saya sekadar nak tunjukkan sokongan kepada pemimpin yg tegakkan perkara yang BENAR. Tu sahaja. Dan melalui statement ini, ALLAH menjadi saksi saya laksanakan tugas menjadi seorang pejuang dlm menegakkan perkara2 yg BeNaR~

Sebab ni je yg aku mampu buat...

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive